عمران و اشتغال

صادرات تعاونی‌ها از ۱.۷ میلیارد دلار گذشت



بر اساس آخرین آمارها صادرات تعاونی‌ها از مرز ۱.۷ میلیارد دلار فرا رفته و میزان صادرات بخش تعاون ۲۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، با رویکرد جدید در دولت سیزدهم برنامه توسعه صادرات غیر نفتی سرعت گرفته و بازارهای جدید صادراتی نظیر بازارهای آفریقا برای حضور تشکل‌های فعال در حوزه صادرات غیر نفتی فعال شد.

به اذعان گمرک ایران صادرات غیرنفتی تعاونی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است چنانچه معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک پیشتر از صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری بخش تعاون خبر داده بود، اما تازه ترین آمار از صادرات ۱.۷ میلیارد دلاری تعاونی‌ها حکایت دارد.

مهدی مسکنی – معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – درباره صادرات تعاونی‌ها به ایسنا می‌گوید: صادرات بخش تعاون از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲ به بیش‌از ۱.۷ میلیارد دلار رسیده و میزان صادرات بخش تعاون نسبت به مدت مشابه افزایش ۲۹ درصدی داشته است.

وی سهم بخش تعاون از صادرات غیرنفتی در سال گذشته را ۲.۹ درصد ذکر کرده و می افزاید: مهم‌ترین اهداف بخش تعاون در زمینه صادرات، شناسایی کشورهای هدف، توانمندسازی و برندسازی شرکت‌های تعاونی است.

مسکنی تعاونی‌های مرزنشین را خط مقدم صادرات بخش تعاون دانسته و از افزایش سهمیه صادراتی مرزنشینان از ۳۰۰ دلار به ۶۰۰ دلار در سال جاری خبر داد.

در حال حاضر ۷۵ درصد صادرات غیر نفتی ایران به مقصد پنج کشور هدف چین، ترکیه، عراق، هند و امارات است، ولی صادرات تعاونی‌ها به ۱۰ کشور هدف ترکیه، قطر، امارات، عراق، عمان، روسیه، افغانستان، پاکستان، ارمنستان و قزاقستان صورت می گیرد که نشان از تنوع مقاصد صادراتی تعاونی‌ها همچون تنوع محصولات آنها دارد.

مطابق آخرین آمارها میزان صادرات تعاونی‌ها در ۱۵ ماه گذشته بیش از ۱.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰ درصدی داشته و دوبرابر نرخ رشد صادرات غیرنفتی در سایر بخش ها بوده است.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین مزیت تعاونی‌ها نسبت به سایر مدل‌های اقتصادی تاب‌آوری، انعطاف‌پذیری و قابلیت رقابت‌پذیری است. تعاونی‌ها برای حضور در بازارهای جهانی انگیزه بالایی دارند از این رو دولت با حمایت و تسهیل‌گری خود می تواند در جهت مانع‌زدایی از مسیر صادراتی تعاونی‌ها گام بردارد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه