دسته‌بندی نشده

ضرر ۱.۵ تریلیون دلاری اتحادیه اروپا به دلیل تحریم‌های روسیه



به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه طی اظهاراتی تخمین زد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل تحریم های گسترده علیه مسکو حدود 1.5 تریلیون دلار ضرر کرده‌اند.

این دیپلمات در حاشیه “مجمع اقتصادی اوراسیا ورونا” در سمرقند ازبکستان، به خبرنگاران گفت که وی هیچ نشانه‌ای از تغییر سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال مسکو در آینده نزدیک نمی‌بیند.

گروشکو گفت: کل خساراتی که این اتحادیه به دلیل اعمال تحریم‌ها و تصمیم‌های محدود کننده خود برای همکاری با روسیه متحمل شد، در یک برآورد محافظه‌کارانه، حدود 1.5 تریلیون دلار بوده است.

وی تصریح کرد که تجارت متقابل روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2013 بالغ بر 417 میلیارد دلار بوده است و ادعا کرد که اگر تحریم‌های مرتبط با اوکراین نبود، این میزان در سال جاری به 700 میلیارد دلار می‌رسید.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود که این تجارت در سال 2022 بالغ بر 200 میلیارد دلار بوده است، اما انتظار می رود تا پایان سال 2023 به کمتر از 100 میلیارد دلار کاهش یابد.

وی در پایان تأکید کرد که سال آینده میلادی تجارت روسیه و اروپا به 50 میلیارد دلار خواهد رسید و پس از آن در مسیر صفر شدن قرار خواهد گرفت.

به گفته این دیپلمات، بخش صنعتی آلمان اکنون مجبور است گاز طبیعی را با قیمت‌هایی در حدود سه برابر بیشتر از قیمت آن در ایالات متحده خریداری کند.

وی تصریح کرد که علی‌رغم برافراشته شدن هشدارهای شدید توسط شرکت‌های آلمانی، شرکت‌های تولیدی به تدریج به آمریکای شمالی منتقل می‌شوند.

بروکسل تاکنون 11 بسته تحریمی علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین اعمال کرده است. تعداد محدودیت ها به ده ها هزار نفر رسیده اما این در حالی است که مقامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده بارها اعتراف کرده‌اند که تأثیر منفی این تحریم‌ها بر روسیه آنطور که انتظار می‌رفت قابل توجه نبوده است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه