عمران و اشتغال

پیشنهاد راه‌های افزایش حقوق کارگران به کارفرمایان



یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره میزان حداقل دریافتی مورد نیاز کارگران با بیان این‌که «در دنیا عرف است و در کشور ما نیز این موضوع به عرف تبدیل شده است که حقوق کارگران متناسب با تورم واقعی و سبد معیشت زندگی کارگران تعیین شود»، گفت: اگر امروز کارگری با ۴ نفر عائله کمتر از ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت کند، نشان می‌دهد که ما فهم درستی از مزد در کشور نداریم.

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر لزوم ترمیم و افزایش حقوق کارگران گفت: موضوع کارگران در کشور بسیار مهم و مساله حقوق آن‌ها مهمتر است. اگر نیروی کار با انگیزه‌ی بالا در واحدهای تولیدی، فعالیت نکند، با توجه به تورم موجود و کاهش قدرت کارگران، اولین ضرر این شرایط به خود کارفرمایان وارد می‌شود و در مراحل بعدی دولت، جامعه و در مجموع حاکمیت متضرر می‌شوند. در زمینه حمایت از کارگران بخش همه باید معتقد و مصصم باشیم که به هر قیمتی که شده حقوق کارگران را ارتقا دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان حداقل دریافتی مورد نیاز کارگران اظهار کرد: در دنیا عرف است و در کشور ما نیز این موضوع به عرف تبدیل شده است که حقوق کارگران متناسب با تورم واقعی و سبد معیشت زندگی کارگران تعیین شود. چنانچه امروز قیمت ۱۴ قلم کالای اساسی را جمع کنیم، قیمت این کالاها کمتر از ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان نمی‌شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: به نظر من اگر امروز کارگری با ۴ نفر عائله کمتر از ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت کند، نشان می‌دهد که ما فهم درستی از مزد در کشور نداریم؛ حال ممکن است گفته شود که اگر حقوق زیادی به کارگران پرداخت شود، تورم افزایش می‌یابد که در پاسخ باید گفت که کارفرمایان می‌توانند از جای دیگری نظیر سود دلالی و سفته بازی‌ها و بی‌تدبیری‌های مدیریتی بزنند و حقوق کارگران را افزایش دهند.

بابایی کارنامی در پایان با اشاره تعیین «مهار تورم، رشد تولید» از سوی مثام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۲ با تاکید بر اینکه «حمایت از کارگران حتماً به تحقق شعار سال کمک می‌کند»، عنوان کرد: هماطور که رهبری در دیدار اخیر کارگران فرمودند پرداخت نکردن دستمزد کارگران یکی از مصادیق ظلم به آن‌هاست؛ در این زمینه باید برای جبران، به وضعیت کارگران رسیدگی شود، هم وضعیت امروز آن‌ها اصلاح و هم گذشته آن‌ها جبران شود.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه