انرژی

ورود همزمان دو واحد نیروگاهی جدید به شبکه سراسری برق کشور



به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی رجبی مشهدی اظهار کرد: یک واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی گل‌گهر سیرجان و واحد دوم گازی ۳۰۷ مگاواتی فولاد مبارکه، در مجموع به ظرفیت ۴۹۰ مگاوات با شبکه برق کشور سنکرون شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون مانع‌زدایی از صنعت برق، صنایع انرژی بر موظف به احداث نیروگاه جهت تأمین برق موردنیازشان هستند، گفت: با ورود ۲ واحد نیروگاهی جدید، مجموع ظرفیت نیروگاهی احداث شده توسط صنایع به یک هزار و ۳۶۰ و مگاوات افزایش یافت.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر تاکنون ۷ واحد نیروگاهی احداث شده توسط صنایع وارد مدار شده است.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران، به دلیل ناترازی قابل ملاحظه تأمین برق در ابتدای دولت سیزدهم، در مهرماه ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای میان وزارتخانه‌های نیرو و صمت مبنی بر احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین از سوی صنایع به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه شامل احداث حداقل ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است که در ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و آئین‌نامه اجرایی آن نیز تدوین شد.

بر این اساس تاکنون موافقت اصولی برای ۴۳ شرکت متقاضی احداث نیروگاه به ظرفیت حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ هزار مگاوات صادر شده که در مراحل اولیه و اجرا قرار دارند.

نیروگاه‌های حرارتی ذکر شده از نوع سیکل ترکیبی و با راندمان حداقل ۵۵ درصد است که در ۱۵ استان احداث می‌شوند.

تاکنون ۶ هزار مگاوات نیروگاه صنایع به مرحله اجرایی رسیده است که از این میزان تاکنون عملیات اجرایی ۷ واحد نیروگاهی شرکت‌های فولاد مبارکه، چادرملو، آلومینیوم المهدی، شهید باکری سمنان و فولاد غرب آسیا در مجموع به ظرفیت حدود ۱۳۶۰ مگاوات به اتمام رسیده و به شبکه برق کشور متصل شده که با توجه به پیشرفت عملیات اجرایی آنها، تا آغاز تابستان ۱۴۰۳ ظرفیت سنکرون شده به شبکه سراسری نیروگاه‌های صنایع به حداقل ۱۷۰۰ مگاوات خواهد رسید.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه