انرژی

عمل به تعهدها، فضای اجماع میان تولیدکنندگان نفت را ایجاد می‌کند



به گزارش خبرنگار مهر به نقل از وزارت نفت، عبدالعزیز بن سلمان امروز (چهارشنبه، ۱۴ تیرماه) در آئین گشایش هشتمین سمینار بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با اشاره به اینکه نباید درباره تصمیم‌های تولیدکنندگان برداشت اشتباهی انجام شود، اظهار کرد: مسائل چالش‌برانگیز بازار از جمله تفاوت بین تولید واقعی و ظرفیت تولید باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: باید درباره شرایط بازار منصف و عادل باشیم تا افزون بر پاسخ به نیاز بازارهای جهانی نفت خام، از بی‌نظمی نیز اجتناب شود.

وزیر انرژی عربستان با بیان اینکه در نشست چهارم ژوئن (۱۴ خرداد) همه طرف‌ها فداکاری نشان دادند و همکاری کردند، گفت: توافق در ۳۶ ساعت حاصل و شفافیت بیشتری ایجاد شد و از اختلاف جلوگیری کردیم.

عبدالعزیز بن‌سلمان با اشاره به اینکه گاهی می‌پرسند به‌عنوان عربستان چه کارهای داوطلبانه‌ای برای تعادل در بازار نفت انجام می‌دهید؟ افزود: ما باید انتظارهای اوپک‌پلاس و بازار را برآورده کنیم و هر زمان لازم است به مسائل بلندمدت نیز توجه و از اختلال در بازار جلوگیری کنیم.

وی به کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان اشاره کرد و ادامه داد: این نخستین باری نبود که داوطلبانه عمل کردیم و در سال ۲۰۲۰ نیز با کویت و امارات به‌صورت داوطلبانه تولید را کاهش دادیم که از فوریه تا ژوئیه سال ۲۰۲۱ انجام شد.

وزیر نفت عربستان تأکید کرد: اگر به این وضع توجه نمی‌کردیم شاید به شرایطی مشابه وضع دهه ۸۰ میلادی دچار می‌شدیم که به‌عنوان تولیدکننده درگیر نوسان‌های شدید قیمت بودیم.

عبدالعزیز بن سلمان با اشاره به اینکه اثر این اقدام‌ها برای ایجاد ثبات و راه‌حل بلندمدت‌تر، محیطی بهتر و گروهی منسجم‌تر خواهد بود، گفت: عمل به تعهدهای، فضای اجماع برای تولیدکنندگان بزرگ و کوچک نفت را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه به کاهش داوطلبانه ادامه می‌دهیم و با همکاری روسیه جنبه‌های منفی بازار را کاهش خواهیم داد. در این مسیر ما نه‌تنها روزانه یک میلیون بشکه کاهش تولید داوطلبانه را متعهد شدیم، بلکه روسیه هم روزانه ۵۰۰ هزار بشکه از عرضه خود را کاهش خواهد داد.

به گفته وزیر انرژی عربستان، هفت منبع مستقل، صحت و سقم عددها را تأیید می‌کنند و آنها هم به کاهش داوطلبانه متعهد بوده‌اند، البته این کاهش داوطلبانه بوده و تحمیلی نبوده است.

عبدالعزیز بن سلمان با تأکید بر اینکه در بازار نفت، شاید هیچ سالی به‌اندازه ۲۰۲۰ چالش‌برانگیز نبوده است، افزود: زمانی که بحران داریم باید به آن بپردازیم، زیرا اوپک در ۵۸ سال گذشته یک قدرت برای ثبات بازار نفت به‌شمار آمده است و اوپک‌پلاس هم همین مسیر را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در همه بازارها محتکران وجود دارند، ادامه داد: آنها بر اساس نیاز بعضی طرف‌ها به کاهش ریسک در بازار به‌وجود آمدند، اما با اقدام‌هایی که در بازار انجام می‌شود این حرکات سینوسی به سمت دیگری متمایل می‌شود و اخبار خوب و بد جایگزین یکدیگر می‌شوند.

وزیر انرژی عربستان تأکید کرد، البته ما نیز ابزارهای مختلفی در دست داریم و با توجه به شرایط بازار نفت از آنها استفاده خواهیم کرد.

عبدالعزیز بن سلمان گفت: کاهش تورم در بازار جهانی نشان می‌دهد شرایط قابل قبولی داریم.

وی با اشاره به اینکه در اوپک به‌سرعت مرعوب نمی‌شویم و بر واقعیت‌های بازار تمرکز می‌کنیم، افزود: بسیاری از شایعه‌ها در بازار نفت پس از مدت کوتاهی تکذیب و غیرواقعی بودن آنها اثبات می‌شود.



منبع مهر

نوشته های مشابه