اقتصاد کلان

لازمه تحقق شعار تحول دیجیتال، زیرساخت ارتباطی قدرتمند است



رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: لازمه تحقق شعار تحول دیجیتال در صنعت بیمه و بانکداری با رویکرد هوش مصنوعی این است که کاربران در همه جا و هر زمانی سرویسشان را دریافت کنند که این موضوع هم به زیرساخت ارتباطی قدرتمند نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، امیر لاجوردی در دومین «همایش تحول دیجیتال، بانک و بیمه با رویکرد هوش مصنوعی» با بیان اینکه تحول دیجیتال در حوزه بیمه و بانکداری با هدف جذب و نگهداری مشتری یا ایجاد رقابت و شخصی‌سازی به ازای هر مشتری، الزاماتی دارد، افزود: این الزامات را می‌توانیم در سه بخش حاکمیت، فناوری و زیرساخت دسته‌بندی کنیم. همچنین حوزه زیرساخت می‌تواند به بخش‌های ارتباطی، هوش مصنوعی، مدیریت و اپراتورهای تحلیل داه تقسیم شود.

وی با اشار به زیرساخت ارتباطی توضیح داد: با ظهور نسل چهارم ارتباطی در کشور در سال ۱۳۹۴، انقلاب سکویی رخ داد و اکنون ۸۰ درصد جمعیت شهری کشور ما تحت پوشش نسل چهارم هستند. اما در ادامه و در حوزه نسل پنج با هدف تامین نیازهایی از جمله توسعه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاک‌چین، باید دو اقدام انجام دهیم، توسعه نسل پنجم و توسعه زیرساخت مبتنی‌بر فیبرنوری.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: در نسل پنجم به دلیل تاخیر بسیار کم، خیلی از فناوری‌ها قابل اجرا خواهد بود. برای مثال زنده‌سنجی که می‌تواند در کاربرد هوش مصنوعی صنعت بیمه و بانکداری مورد استفاده قرار گیرد، یا افزایش پوشش تعداد کاربران در یک کیلومتر مربع؛ اگر با نسل چهار در یک کیلومتر ۴۰۰۰ نفر پوشش قرار دارند، در فناوری نسل پنجم این عدد به حدود یک میلیون می‌رسد. 

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پروژه فیبر نوری در منازل و کسب و کارها بیان کرد: پروژه فیبر نوری در کشورهایی با مساحت مشابه یا کمتر از ایران اجرا شده است؛ برای مثال در اسپانیا با یک‌سوم وسعت ایران، این پروژه در ۱۰ سال اجرایی شده اما ما قرار است در سه سال برای ۲۰ میلیون جمعیت شهری کشور، دسترسی به پوشش فیبر نوری را فراهم کنیم؛ همچنین در برنامه هفتم هم دیده شده که این ۲۰ میلیون پوشش باید به ۲۰ میلیون اتصال تبدیل شود. این اتفاق همچنین یک نمونه خوب هماهنگی در حوزه قانونه‌گذاری و قابل الگوگیری در حوزه های دیگر است.

نیروی انسانی و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی

لاجوردی با اشاره به بخش فناوری بیان کرد: در حوزه فناوری هم الزاماتی مثل نیروی انسانی و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مطرح است. در حوزه نیروی انسانی باید توجه داشت که ما یکی از بیشترین بیکاران رشته مهندسی را در رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات در کشور داریم، در عین حال بیشترین شرکت‌های دانش‌بنیان، بیشترین مهاجرت‌ها، بیشترین انتخاب رتبه‌اول‌ها در رشته‌های مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات است. این نشان می‌دهد فردی که در این حوزه‌ها توانمند می‌شود می‌تواند در صنعت و بازار به دستاورد خوبی برسد و باید به آن بیشتر پرداخت.

وی با بیان اینکه در حوزه ابزارهایی مثل هوش مصنوعی هم چالش‌ها و مزایایی در پیش رو داریم، افزود: در مقاله‌ای درباره بازار ادراکی در استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بانکداری نوشته شده بود که ۴۳ درصد کاربران هنگام استفاده از فناوری اطلاعات برای باز کردن حساب به صورت برخط و غیرحضوری، از ادامه این مسیر منصرف می‌شوند که این موضوع باید بررسی شود. مفهوم بار ادراکی که برای کاربر در استفاده از این فناوری‌ها مطرح است، باید در صنعت بیمه و بانکداری مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در استفاده از هوش مصنوعی همچنین بحث بهره‌برداری از داده‌ها مطرح است، افزود: ما در کشور اگرچه قانون «دوام» را داریم، اما حفظ حریم خصوصی در بهره‌برداری از داده‌ها از چالش‌های ماست که باید در این حوزه تدبیر کنیم. این موضوع به‌خصوص در سکوهای ایرانی قابل مشاهده است. اینکه به جای حفظ حریم خصوصی، به قوانین و مقررات تمرکز دارند.

لاجوردی ادامه داد: بنابراین اگر قرار است از هوش مصنوعی و دسترسی به داده‌ها و کلان‌داده‌ها در صنعت بیمه و بانکداری استفاده شود، لازم است در حوزه حریم خصوصی کاربران تدبیر شود. در این خصوص هم وزارت ارتباطات و دولت سیزدهم پیشنهادی را آماده کره که به‌زودی به مجلس ارائه می‌کند. همچنین تنظیم‌گری‌های مربوط به امنیت در بهره‌برداری از این فناوری‌ها در کشور ما نیاز به بازنگری دارد.

حمایت‌های حاکمیت برای ایجاد تحول دیجیتال در صنعت بیمه و بانکداری

وی با بیان اینکه بخش دیگری از الزامات حوزه هوش مصنوعی و ایجاد تحول دیجیتال در صنعت بیمه و بانکداری، حمایت‌های حاکمیت است، افزود: ما می‌توانیم از ظرفیت مجلس، کارگروه اقتصاد دیجیتال که اختیارات ۱۲۷ و ۱۳۸ هیات دولت را دارد و بانک مرکزی هم عضوی از این کارگروه است، استفاده کنیم برای اینکه در حوزه بهره‌برداری از ابزارهای تحول دیجیتال در صنعت بیمه و بانکداری استفاده و مقرره‌گذاری کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به استفاده از تنظیم‌گران موجود و تنظیم‌گری بین بخشی، بیان کرد: در سازمان تنظیم مقررات، یکی از الزامات ما برای گذار به نسل پنجم تنظیم‌گری، تنظیم‌گری بین بخشی است که اتحادیه جهانی مخابرات به آن تاکید کرده است. ما از شش ماه گذشته با همکاری بانک مرکزی و وزارت ارشاد، تنظیم‌گری بین بخشی را آغاز کردیم که تجربه نخست ماست و شاید مشکلاتی داشته باشد، اما امیدواریم تجربه خوبی برای ما فراهم کند.

لاجوردی با بیان اینکه موضوع آخر ابزار هوش مصنوعی به‌عنوان زیرساخت است، افزود: اخیرا موضوعی در کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی مطرح شده است، بحث اپراتورهای کلان‌داده و اینکه وزارت ارتباطات بتواند کمک کند و برای اپراتورها تسهیل‌گری کرده یا زیرساخت لازم را برای اپراتورهای هوش مصنوعی و کلان داده فراهم کند که این موضوع هم در قالب پروژه‌های متعدد در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: ما در وزارت ارتباطات آمادگی داریم که با شعار در همه جا و هر زمان، این سرویس‌دهی را فراهم کنیم. لازمه تحقق شعار تحول دیجیتال در صنعت بیمه و بانکداری با رویکرد هوش مصنوعی این است که کاربران در همه جا و هر زمانی سرویسشان را دریافت کنند که این موضوع هم به زیرساخت ارتباطی قدرتمند نیاز دارد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: از این رو تا آخر امسال بیش از ۹۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار، دسترسی به شبکه 4G خواهند داشت، هشت میلیون خانوار شهری هم تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرد، ۱۰ درصد جمعیت شهری هم تا پایان سال آینده پوشش 5G خواهند داشت، برای اینکه زیرساخت لازم برای استفاده هوش مصنوعی و اینترنت اشیا فراهم شود.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه