ارتباطات و فن آوری اطلاعات

ضرورت آگاهی بخشی درباره تشعشعات شبکه تلفن همراه



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ نشست تخصصی با موضوع اثرات پرتوگیری شبکه تلفن همراه بر سلامت با تمرکز بر نسل پنجم در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. این نشست با هدف بررسی و تبادل نظر درباره مزایا و معایب استفاده از شبکه‌های ارتباطی نسل پنجم و ارائه راهکارهای بهبود سلامت جامعه در این زمینه تشکیل شد.

در این نشست، نماینده‌هایی از دانشگاه، انجمن حفاظت از اشعه، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، اپراتورها، سازمان انرژی اتمی و یک شرکت پژوهشی حوزه سلامت و جمعی از خبرگان پژوهشگاه در این حوزه حضور داشتند و به بحث و بررسی پیرامون اثرات پرتوگیری شبکه تلفن همراه بر سلامت با تمرکز بر نسل پنجم پرداختند.

در ابتدای جلسه گزارشی از عملکرد پژوهشگاه ICT در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه اثرات پرتوگیری شبکه تلفن همراه بر سلامت ارائه شد و در ادامه سید محمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن معرفی و بیان عملکرد پژوهشگاه ICT، اظهار کرد: پژوهشگاه در حقیقت بازوی پژوهشی وزارت ارتباطات است، به طوری که فعالیت‌های پژوهشی وزارت ارتباطات در این مرکز صورت می‌گیرد البته همواره در تلاش هستیم که نقش مؤثری در کل جامعه آی‌سی‌تی کشور داشته باشیم به عنوان مثال برگزاری همین جلسه که نمایندگان سازمان‌های مختلف در آن حضور دارند.

وی همچنین با اشاره به رشد فناوری‌های ارتباطی به ویژه شبکه‌های تلفن همراه، افزود: امروزه با توجه به رشد فناوری‌های ارتباطی، استانداردسازی در این حوزه نیز رشد کرده است و نسبت به ۱۰ سال پیش، رگولاتوری بسیار پیشرفته‌تر شده است، اما هنوز به پژوهش در این حوزه باید ادامه داد.

رضوی زاده تصریح کرد: علاوه بر تحقیق و پژوهش در این حوزه بسیار مهم که سلامت مردم در میان است، همکاری متقابل بین رشته‌ای می‌بایست بین بخش‌های فنی مخابراتی و بخش‌هایی که مرتبط با سلامت انسان است شکل گیرد، تا بتوانیم دغدغه‌های موجود در جامعه نسبت به موضوع این جلسه را برطرف کنیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنین با اشاره به موضوع اطلاع رسانی و توجیه پذیری در جامعه نسبت به این پدیده، بیان کرد: این دغدغه در جامعه فقط برای کشور ما نیست و در همه دنیا وجود دارد، و ما ضمن اینکه باید برای این دغدغه‌ها پاسخ داشته باشیم، باید اطلاع رسانی درستی نیز انجام دهیم.

رضوی زاده با اشاره به جایگاه پژوهشگاه در بحث پژوهش‌های تشعشعات رادیویی در شبکه‌های سلولی، گفت: ما در پژوهشگاه با برگزاری این چنین جلسات هم اندیشی سعی داریم تا این موضوعات را از نظر فنی و پزشکی مورد بررسی بیشتر قرار دهیم، زیرا این موضوع بسیار مهمی در جامعه است و اگر نیاز باشد تصمیمی در بخش حاکمیت در این خصوص صورت بگیرد خروجی همین جلسات است؛ باید تصمیماتی گرفته شود که برای مردم و کشور مفید واقع شود.

گفتنی است در این هم اندیشی متخصصان سلامت در جامعه نیز حضور داشتند و این موضوع را از منظر خود مورد بررسی قرار دادند و در پایان با ارائه راهکارهای مختلف بر ضرورت همگرایی تصمیم‌گیری در این حوزه تأکید کردند. همچنین مدیران بخش‌های ارتباطات رادیویی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن دریافت پیشنهادات مطرح شده در جلسه، پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد و از نقطه نظرات متخصصان حوزه علوم پزشکی نیز بهره لازم گرفته شد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه