عمران و اشتغال

ایجاد ۲۵۰ هزار شغل خانگی در دولت سیزدهم



وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از افزایش تعداد مشاغل خانگی به ۲۵۰ هزار شغل در دوسال دولت سیزدهم خبر داد و گفت: سهم مشاغل خانگی از کل اشتغال متعهد شده دولت حدود ۱۵ درصد است و از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده در کشور، ۱۵۰ هزار شغل مربوط به مشاغل خانگی است.

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی در چهل و هشتمین نشست ستاد ساماندهی مشاغل خانگی که در مجموعه تلاش برگزار شد، اظهار کرد: مصوبات نهایی ما در این جلسه در خصوص ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است. مشاغل خانگی در افزایش سرمایه تولید، رشد اقتصادی، کاهش شکاف طبقاتی و اصلاح ضریب جینی بسیار موثر است و دلایل متعددی برای توسعه و گسترش مشاغل خانگی مطرح شده که از جمله آنها می‌توان به تسهیل معیشت خانوار و افزایش درآمد اشاره کرد.

وی گفت: ورود زنان به بازار کار از سیاست‌های مهم دولت است و از اثرات مهم توجه به مشاغل خانگی کاهش دو درصدی نرخ بیکاری بانوان و افزایش حدود یک درصدی نرخ مشارکت بانوان در آمارهای بهار و تابستان ۱۴۰۲ است.

مرتضوی گفت:کسانی که به مشاغل خانگی اشتغال دارند مقید به زمان نیستند و اعضای خانواده می‌توانند هر زمان که فراغتی داشته باشند به کسب و کار خانگی بپردازند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای راه‌اندازی مشاغل خانگی این است که هزینه‌های رفت و آمد و تردد و ترافیک را کاهش می‌دهد و به نوعی زمان را مدیریت می‌کند و در بحث استاد شاگردی که در آن بعضاً برداشت دیگری مطرح می‌شود اساساً مشاغل خانگی، هنرآموزی در خانواده را رونق می‌دهد.

مرتضوی گفت: اگر رشته‌ها و رسته‌های مشاغل خانگی را تعریف کنیم به هزاران بلکه میلیون‌ها صنعت و فرصت شغلی خانگی خواهیم رسید. ‌ برخی از کشورها هم که بنا به تعبیری تولید ناخالص داخلی و ملی خود را افزایش داده و رشد تولید دارند بخشی از درآمدشان را از محل کارگاه‌های کوچک و منازل کسب می کنند به نحوی که بسیاری از کشورها در حوزه صنایع خرد و یا لوازم یدکی خودروها از قالب مشاغل خانگی استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سهم مشاغل خانگی از کل اشتغال متعهد شده دولت حدود ۱۵ درصد است و از یک میلیون فرصت شغلی که دولت متعهد به ایجاد شده، ۱۵۰ هزار شغل از این فرصت‌ها فرصت‌های شغلی خانگی است.

به گفته وزیر کار در بازه زمانی دو سال دولت سیزدهم بیش از ۲۵۰ هزار فرصت شغلی خانگی توسط بانوان ایجاد شده است و برنامه دولت توسعه اشتغال خرد خانگی در جوار توسعه صنایع و زیرساخت‌های مهم است.

مرتضوی ادامه داد: دو نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی اقدامات موثری به منظور خودکفایی جامعه هدف خود مخصوصاً معلولان انجام دادند که قابل تقدیر است.

وی گفت: جلسه چهل و هشتم به منظور مدیریت ساماندهی و کمک به مشاغل خانگی برگزار شده و برای امسال نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع بانک‌ها به مشاغل خرد و خانگی تخصیص داده شده که از استانداران و  مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها می‌خواهیم که به مقوله اشتغال خرد و خانگی توجه داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: از طریق مشاغل خرد و خانگی معیشت خانواده ارتقا می‌یابد و زمینه رشد تولید و رشد اقتصادی فراهم می‌شود.

مرتضوی اضافه کرد: در حال حاضر کشورهایی نظیر چین، هندوستان و امارات یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده زیورآلات و گوهرتراشی به شمار می‌روند و بخش اعظمی از این گونه به مشاغل خانگی پردرآمد تبدیل شده است.

وی گفت: اغلب مشاغل در گذشته مخصوصاً در روستاها مشاغل خانگی بوده است. انواع و اقسام کارهایی که مردم انجام می‌دادند شامل فرش بافی، مسگری، کفاشی، پشم‌ریزی و منجوق دوزی بوده است و خیلی از مشاغل در جوار خانواده‌ها در بسیاری از روستاها شکل گرفته است.

به گفته وزیر کار، مشاغل خانگی هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد و مصرف انرژی را مدیریت می‌کند. همچنین موجب کارآموزی اعضای خانواده می‌شود و از طریق بستر اشتغال خانگی می‌توان ورود بانوان به بازار کار را تسریع کرد.

انتهای پیام
 

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه