دسته‌بندی نشده

۱۰ تکنیک موثر و کاربردی برای درس خواندن در ۵ ماه برای کنکور


به گزارش اقتصادآنلاین آفتاب نیوز، مطالعه برای کنکور با درس خواندن برای یک امتحان معمولی قطعا متفاوت است. مطالعه‌ی حجم زیادی از مطالب درسی و اطلاعات برای آزمونی که در چند ساعت برگزار می‌شود نیاز به تمرکز و انرژی بیشتری است. اما باز جای نگرانی نیست؛ اگر به روش درست و تکنیک‌های درست در مطالعه آشنا باشید، این آزمون بزرگ را هم با موفقیت پشت سر خواهید گذاشت. بهترین روش مطالعه کنکور آشنایی با تکنیک‌های موثر است. ما در این قسمت ۱۰ تکنیک مهم و موثر در برنامه ۵ ماهه کنکور را به شما داوطلبان پیشنهاد می‌کنیم:

۱. برنامه‌ریزی دقیق و مدون

برنامه‌ریزی دقیق اولین و مهم‌ترین تکنیک به عنوان بهترین روش مطالعه کنکور است. داوطلبان باید با یک برنامه دقیق و اصولی و روزانه تمامی اهداف خود را به صورت روشن مشخص کنند. از آنجا که با تغییراتی که در کنکور اعمال شده است فقط بایستی درس‌های تخصصی را بخوانند و، چون تعداد کتاب‌ها کمتر شده اند. برنامه ریزی راحتترعملی می‌شود. بدون داشتن تایم‌های مشخص و طبق اصولی درست برای استراحت، مطالعه زیاد و پشت سر هم برای داوطلب احساس خستگی و کسالت به بار می‌آورد؛ بنابراین تکنیک اول، برنامه‌ریزی دقیق همراه با مطالعه درس‌ها و استراحت است.

۲. پیش خوانی

پیش‌خوانی روشی است برای دسته‌بندی اطلاعات به‌گونه‌ای که مدیریت آن ساده باشد؛ بنابراین پیش خوانی یک امتیاز برای دانش‌آموز است. داوطلبان در مرحله اول باید به صورت گذرا متن کتاب درسی را مطالعه کنند. این موضوع موجب می‌شود که با عنوان درس، تیتر، پاورقی و تصاویر آشنایی بیشتری پیدا کنند. پیش خوانی به صورت کلی حافظه تصویری دانش‌آموز را تقویت می‌کند تا مطالب را در ذهن نگه دارد. داوطلبان با تکنیک پیش‌خوانی می‌توانند روزانه حدود ۳۰۰ صفحه را همراه با یادداشت‌هایی که سر کلاس نوشته‌اند، در زمانی حدود ۲ ساعت مرور کنند.

۳. اثر فاصله گذاری

ساده‌ترین روش برای جذب انبوه اطلاعات در مغز استفاده از اثر فاصله‌گذاری است. پژوهش‌های علمی در این مورد نشان داده‌اند اگر مغز را در معرض اطلاعات جدید بگذارید و سپس دستِ‌کم یک روز تا مطالعه‌ی بعدی صبر کنید، به نتیجه‌ی بهتری در به یادآوردن آن اطلاعات می‌رسید. در این مدت مغز فرصت کافی پیدا می‌کند تا ارتباطات عصبی شکل‌گرفته را تقویت کند؛ بنابراین دفعه‌ی بعد که در معرض همان اطلاعات قرار می‌گیرد از نظر فیزیکی برای استحکام ارتباطات آمادگی بیشتری دارد.

۴. مطالعه دقیق با جزئیات

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این مرحله باید به آن توجه داشت حفظ نکردن مطالب است. بایستی مطالب را سطر به سطر بخوانید و برای خودتان توضیح دهید و برای درک بهتر مفاهیم از خودتان سوال بپرسید و سپس به آن پاسخ دهید. این موضوع موجب می‌شود که تسلط زیادی به مفاهیم داشته باشید و مفاهیم را به صورت عمیقتر درک کنید.

۵. خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های مطالعه برای کنکور و بهترین راه برای مرور مطالب خوانده شده است. شما باید بعد از مطالعه دقیق مفاهیم، مهم‌ترین قسمت‌های هر درس را به صورت مرتب خلاصه‌نویسی کنید و بایستی این خلاصه‌نویسی را هر روز قبل از شروع مباحث جدید مطالعه کنید. خلاصه‌نویسی برای هر درس می‌تواند به صورت روزانه باشد و در پایان روز آن را مرور کنید.

۶. استفاده از منابع کمک آموزشی و تستی معتبر و تائید شده

مطالعه کتاب درسی به تنهایی کافی نیست. استفاده از منابع مناسب می‌تواند نقش بسیار مهمی در روند پیشرفت و یادگیری داوطلبان داشته باشد. دانش‌آموز با مطالعه کتاب درسی با مهم‌ترین مفاهیم آشنا می‌شود و استفاده از منابع مناسب باعث یادگیری و درک بیشتر در مفاهیم درسی می‌شود و با کمک سوالات تکمیلی و تست‌های متنوع این منابع داوطلبان به نقاط ضعف خود پی برده و اشکالات خودرا برطرف می‌کنند

۷. مرور مطالب ومباحث مهم درسی

مرور و مطالعه پی در پی مباحث مهم به صورت روزانه و بعد هفتگی و بعد ماهانه به داوطلبان کمک می‌کند تا بازده بیشتری در یادگیری مطالب داشته باشند و مطالب به صورت بلند مدت درحافظه ذخیره شود و در نهایت به تثبیت برسد.

۸. تست زنی همراه با تحلیل

داوطلبان باید بعد از مطالعه هر بحث به صورت مفهومی و عمیق، به سراغ تست‌های کنکورهای سال قبل و کتاب‌های تستی استاندراد بروند. این موضوع موجب می‌شود با نوع سوالات و تست‌های آن مبحث بیشتر آشنا شوند. بعد از تست زنی مسئله‌ی مهمتر تحلیل تست‌ها بخصوص تست‌هایی که اشتباه زدید یا اصلا نتوانستید جواب دهید است. تست زنی بدون تحلیل هیچ ارزش یادگیری برای داوطلب ندارد.

۹. افزایش مهارت در تکنیک تست زنی

تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که با یاد گیری آن‌ها و یا به کمک مشاوران گاماس ۲۰ می‌توانید سرعت و مهارت تست زنی خود را بالا ببرید تا هم زمان را مدیریت کنید و هم مانع از منفی زدن در تست زنی شوید.

۱۰. آشنایی با بودجه‌بندی دروس

دانش‌آموزان و داوطلبان باید با بودجه‌بندی هر درس آشنا باشند. مطالعه بودجه‌بندی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با سوال‌های مهم، پرتکرار و تست خیز هر درسی آشنا شوند. شما می‌توانید با مطالعه این بودجه‌بندی‌ها به راحتی خود را برای کنکور آماده کنید و عملکرد مناسبی داشته باشید.

راهکار لازم برای به یاد سپردن فرمول‌ها و معادله‌ها در ۵ ماه درس خواندن برای کنکور

یکی از دغدغه‌های اساسی در داوطلبان به یاد سپاری فرمول‌ها است. بایستی داوطلبان با مطالعه‌ی کتاب و جزوه‌ی درسی، حضور در کلاس و انجام تمرین‌ها، کاربرد و روش استفاده از فرمول‌ها را کاملا درک کنند، اما برای به یاد سپردن آن‌ها باید از تکنیک فاصله‌گذاری که در متن مقاله به آن اشاره کردیم استفاده کنند. یک روش پیشنهادی خوب این است که در دفترچه‌ای همه‌ی فرمول‌ها، معادله‌ها و روش حل آن‌ها به روش خودتان همراه با چند مثال بنویسید. با مرور چند باره‌ی این فرمول‌ها و معادله‌ها هر چندروز یک‌بار، تکنیک فاصله‌گذاری اثرش را می‌گذارد و فرمول‌ها در حافظه تان تثبیت می‌شود. برای راهنمایی بیشتر و بهتر فهمیدن و اجرا کردن این مودراین مقاله با ۱۰ تکنیک کاربردی برای درس خواندن کنکور در ۵ ماه و اینکه چه کارکنیم که فرمول‌ها ومعادلات در ذهن تثبیت شوند و فراموش نشوند آشنا شدید.ضوع پیشنهاد می‌کنیم از مشاوران باتجربه‌ی گاماس ۲۰ کمک بگیرید.

سخن پایانی

دراین مقاله با ۱۰ تکنیک کاربردی برای درس خواندن کنکور در ۵ ماه و اینکه چه کارکنیم که فرمول‌ها ومعادلات در ذهن تثبیت شوند و فراموش نشوند آشنا شدید.



منبع اقتصاد آنلاین