دسته‌بندی نشده

بازار لاستیک به آرامش می‌رسد؟



به گزارش اقتصاد آنلاین، مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر به تازگی از افزایش تولید و عرضه لاستیک در راستای به آرامش رسیدن بازار لاستیک خبر داده است. سخنگوی انجمن تایر در گفت‌وگو با فارس گفته است: در راستای کم‌کردن التهابات ناشی از کمبود عرضه تایر، بخشی از عرضه به خودروسازان را کاهش داده‌ایم و بخش اعظم تولیدات لاستیک خودرو روانه بازار می‌شود.

مصطفی تنها کمبود عرضه تایر در بازار را یکی از دلایل افزایش قیمت تایر در ماه‌های اخیر عنوان کرده و گفته با افزایش عرضه تایر در بازار شاهد کاهش قیمت لاستیک بوده‌ایم و این امکان وجود دارد که با عرضه بیشتر تایر، قیمت لاستیک همچنان بر مدار نزولی حرکت کند.

البته طبق گفته‌های سخنگوی انجمن تایر، مشکل لاستیک پراید هنوز به طور کامل رفع نشده است. او گفته تایرسازان در یک ماه اخیر تولید لاستیک پراید را به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند که با عرضه و توزیع این لاستیک‌ها در بازار مشکل این بخش نیز حل می‌شود.

بازار لاستیک به کدام سو می‌رود؟

همانطور که اشاره شد سخنگوی انجمن تایر از کاهش قیمت لاستیک در کشور خبر داده و پیشتر نیز رضا عباس آبادی دانشور، عضو اتحادیه لاستیک و روغن تهران چنین ادعایی را مطرح کرده بود، اما اخیرا زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت لاستیک از سوی واحدهای تولیدی منتشر شده که می‌تواند ورق را برگردانده و قیمت لاستیک دوباره صعودی شود.

البته سازمان حمایت بحث افزایش قیمت را رد کرده و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تایر مشمول قیمت‌گذاری است و هرگونه افزایش قیمت باید از طریق محاسبات کارشناسی و پس از تصویب کارگروه یا ستاد تنظیم بازار عملیاتی شود.

پیش از این وزیر صمت اعلام کرده بود از اول دی‌ماه قیمت‌گذاری دستوری لاستیک رسما لغو می‌شود اما سازمان حمایت در توضیح این مصوبه اعلام کرد که اگر بازار تایر به تعادل رسید آزادسازی‌ها اعمال می‌شود که در حال حاضر با توجه به شرایط بازار چنین چیزی هنوز ایجاد نشده است.

باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی روند کاهشی قیمت لاستیک ناشی از افزایش تولید و عرضه در بازار ادامه پیدا می‌کند یا درخواست افزایش قیمتی که واحدهای تولیدی از چندی پیش به دنبال آن بوده‌اند سرانجام به نتیجه می‌رسد و قیمت لاستیک دوباره به پرواز درخواهد آمد.



منبع اقتصاد آنلاین