ارتباطات و فن آوری اطلاعات

پهپادهای آشیانه‌دار تحت شبکه به کمک صنایع و معادن می آیند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک فناوری پردیس، پهپادهای آشیانه‌دار تحت شبکه از جمله پهپادهای غیرنظامی است که برای فیلمبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری پیشرو که در اصطلاح سکوی DIB نامیده می شود، چندسالی است که مورد توجه قرار گرفته است و کشورهای مختلفی در این زمینه ورود کرده‌اند.

یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد پارک فناوری پردیس از جمله شرکت هایی است که تولید پهپادهای آشیانه‌دار تحت شبکه را در دستور کار خود قرار داده است. سجاد کریمی مدیرعامل این شرکت با اشاره به اهمیت استفاده از پهپادها در تصویربرداری گفت: پهپادهایی که توسط سایر شرکت‌ها تولید می‌شوند به حضور کاربر یا همان خلبان متخصص در محل نیاز دارند که محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند اما مجموعه رایمون توانسته است با طراحی یک سیستم متشکل از یک پرنده (پهپاد)، آشیانه و نرم‌افزار تحت شبکه، عملاً خلبان و اپراتور را از سیستم پهپاد حذف کند.

وی افزود: در برنامه طراحی شده توسط این شرکت، به جای اینکه خلبان در مکان استقرار پهپاد حضور داشته باشد تنها با زدن یک دکمه دستور پرواز این پهپاد به مکان مشخص شده صادر و اطلاعات لازم از طریق نرم افزار تحت شبکه دریافت می‌شود.

کریمی درباره کاربردهای این سیستم هم گفت: به طور کلی پهپاد به نقاطی که دسترسی آن برای انسان دشوار و یا خطر جانی دارد به راحتی دسترسی پیدا می‌کند و مزیت سیستم پهپادهای آشیانه‌دار تحت شبکه در این است که با حذف اپراتور می‌تواند در معادن، در امور مربوط به نقشه کشی و امور حفاظت و نگهبانی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل این شرکت از همکاری با چندین مجموعه معدنی از جمله فولاد مبارکه و همچنین همکاری با سازمان جغرافیایی کشور خبر داد و افزود: در مدت کوتاه تأسیس این شرکت، بیش از ۵۰ هزار هکتار توسط پهپادهای آشیانه‌دار تحت شبکه این شرکت نقشه برداری شده است.

وی هم چنین از اخذ مجوز طراحی و تولید پهپاد از سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد و گفت: در آینده نزدیک و با جذب سرمایه های لازم، تجاری سازی گسترده پهپادهای آشیانه‌دار تحت شبکه توسط مجموعه در دستور کار قرار دارد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه