تولید و تجارت

هیچ مجوزی برای فروش ۱۲۰ هزار خودرو با قیمت بازار صادر نشده است



به گزارش خبرنگار مهر، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد اینکه مجوز فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت حاشیه بازار توسط چه نهادی باید صادر شود؟ تصریح کرد: تا به امروز هیچ نهادی مجوزی برای این اقدام نداده است.

وی در پاسخ به این سوال که مصوبه‌ای با امضای مسؤولان وزارت صمت در مورد فروش این خودروها منتشر شده است، گفت: در سطح عالی وزارتخانه‌ها، دولت و نهادهای دیگری که دخیل در امر قیمت گذاری خودرو هستند مانند شورای رقابت و … هیچ مجوزی در این خصوص صادر نشده است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: تدبیر اصلی وزارت صمت در حوزه سیاست‌های خودرو حرکت کردن به سمت اصلاح ساختارهایی است که قیمت خودرو متأثر از آن ایجاد می‌شود. البته این موارد هم در چارچوب قوانین موجود است.

خاندوزی افزود: تمرکز بیشتر بر توسعه کیفیت، اصلاح بازار، اصلاح فناوری‌های محصولات خودرویی و تمرکز ویژه بر افزایش ظرفیت تولید در داخل و افزایش واردات خودرو که مجموعاً به تعادل بخشی در بازار کمک می‌کند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به همین جهت با توجه به شرایطی که در اقتصاد کشور مبنی بر استفاده سرمایه‌ای خودرو مواجه هستیم تا زمان حل این مسائل، هیچ برنامه‌ای برای کنار گذاشتن سامانه یکپارچه و … وجود ندارد.

وی گفت: مساله کنترل قیمت خودرو و کنترل عواملی که موجب نارضایتی عمومی مردم خواهد شد به شکل ویژه و بدون رودربایستی با خودروسازان و قطعه سازان در دستور کار وزارت صمت و دولت قرار دارد.

سامانه یکپارچه منحل نمی‌شود

خاندوزی درباره بدعهدی خودروسازان در عمل به تعهدات خود گفت: خودروسازان بر اساس توان تولیدی خود محصولات را در سامانه عرضه کردند و نزدیک به ۲ میلیون در این مراحل ثبت نام کردند.

وی اضافه کرد: حتماً پاسخ به این تقاضا با میزان تولیدی که خودروسازان دارند نیازمند این است که در هر مرحله با مقدار خودرویی که تولیدش خاتمه پیدا می‌کنند، عرضه صورت گیرد.

وزیر اقتصاد درباره انتشار شایعاتی پیرامون انحلال سامانه یکپارچه عرضه خودرو هم تاکید کرد: انحلال سامانه یکپارچه عرضه خودرو علیرغم شایعاتی مطرح شده در دستور کار دولت نیست و تغییر در سامانه یکپارچه را کاملاً رد می‌کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: اساساً تا زمانی که استفاده از خودرو به عنوان کالای سرمایه برای برخی از اقشار مطرح است و تقاضای مازاد غیر واقعی خودرو در بازار را القا می‌کند دولت اصرار دارد همچنان از سامانه یکپارچه استفاده کند و برنامه‌ای هم برای انحلال سامانه در وزارت سمت وجود ندارد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه