عمران و اشتغال

پیگیری طرح قطار سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان/ کریدور جاده‌ای نوار ساحلی جنوب تکمیل می‌شود



وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح فرودگاه قم و صدور مجوز احداث آن گفت: پیگیری طرح قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان در حال انجام است و تلاش می‌کنیم تا کریدور جاده‌ای نوار ساحلی جنوب در دولت سیزدهم تکمیل شود.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش عصر امروز در جلسه شورای اداری استان قم در تالار کرامت استانداری با اشاره به طرح فرودگاه قم گفت: در این خصوص دستورهای لازم به سازمان هواپیمایی کشوری داده و مجوز نیز صادر شده و ما با احداث فرودگاه در قم موافقیم. منطقه آزاد سلفچگان در خصوص تامین مالی این طرح قول مساعد داده است، از این رو نباید در میانه اجرای آن مشکلی به وجود آورد. هماهنگی‌های لازم با سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده، جلسه‌های مربوطه در تهران تشکیل شود، و طرح فرودگاه قم تا رسیدن به مراحل نهایی به صورت مرحله به مرحله پیش برود.

وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به طرح قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان افزود: زیرسازی طرح قم به اصفهان قدری کامل‌تر شده، و طرح را کامل دنبال می‌کنیم. اقدام‌های لازم برای تمدید فایناس انجام شده، پیمانکار این طرح یکی از شرکت‌های چینی است، طرح قطار سریع‌السیر تهران به مشهد نیز با یک شرکت دیگر امضا خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه پیگیری طرح قطار سریع‌السیر را دستور رئیس جمهور دانست و گفت: منابع طرح را از جای دیگری تامین می‌کنیم، که کریدور زنجیره قطار سریع‌السیر کشور از مشهد به تهران و از تهران به اصفهان تا شیراز و بندعباس و در پایان به دریا وصل شود. از این طرف نیز به تبریز و غرب کشور و مرز ترکیه اتصال پیدا کند.

بذرپاش با بیان اینکه تکمیل کریدورهای غربی و شرقی و شمالی و جنوبی یکی از کارهای این روزهای وزارت راه و شهرسازی است خاطرنشان کرد: این اقدام از نظر نقل و انتقال مسافر و بار اهمیت زیادی دارد، کریدور شرق کشور از چابهار به سمت سرخس در حال اجراست. چابهار به زاهدان و زاهدان به سرخس به صورت ریلی و از آغاز کریدور شمال به جنوب، شرق کشور است.

وی خاطرنشان کرد: کریدور شمال به جنوب، مرکز کشور نیز از بندر شهید رجایی تا بافق و یزد و تهران و رشت ادامه پیدا می‌کند، طرح جدید رشت تا آستارا که با روس‌ها توافق کرده‌ایم، تا آذربایجان می‌رود. تا پایان‌ مهرماه سال جاری رشت تا بندر کاسپین و دریای خزر به پایان می‌رسد، در نتیجه اتصال بندرعباس و دریای جنوب به بندرکاسپین و دریای شمال را خواهیم داشت.

وزیر راه خاطرنشان کرد: کریدور شمال به جنوب، غرب کشور از بندر حضرت امام‌(ره) آغاز می‌شود که محل تخلیه و بارگیری بسیاری کالاهای اساسی است. کریدور شمال به جنوب، غربی کشور از بندر امام تا مرز بارزگان ادامه یافته و از کشور خارج می‌شود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، بذرپاش با اشاره به کریدور شرق به غرب کشور گفت: این کریدور از ترکمنستان و از سمت سرخس وارد خاک ایران می‌شود، و تا مشهد، تهران و تبریز ادامه پیدا کرده و از مرز رازی به ترکیه می‌رود، که در حال تکمیل آن هستیم.

وی همچنین کریدور نوار ساحلی جنوب را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: این کریدور از مرز شلمچه آغاز، و به مرز پاکستان می‌رسد، ۱۸۶۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی کشور را تشکیل می‌دهد. حدود ۶۰۰ کیلومتر این کریدور باقیمانده مانده، در تلاش هستیم تا پایان دولت سیزدهم، کل نوار ساحلی را به پایان برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با یادآوری اینکه ایجاد ۲۷ شهرک تصویب شده و به قم نیز تعلق می‌گیرد گفت: کارهای مقدماتی در حال انجام است، مسیر مصوبه‌ها و مکان‌یابی نیز با چهار استاندار مراحل پایانی را طی می‌کند. استان‌هایی مانند قم که فاقد اتصال به دریای آزاد جنوب هستند، یکی از پهنه‌های سرزمینی جنوب را به این استان‌ها اختصاص دادیم. مدیریت آن نیز به عهده استان است، ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار هکتار زمین واگذار می‌شود، طرح‌های پتروشیمی هم در این پهنه‌های سرزمینی باید احداث شود، نام‌گذاری شهرک نیز به استان محول شده‌است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه