ارتباطات و فن آوری اطلاعات

مقاومت شیرهای صنعتی با نانوپوشش‌ها افزایش یافت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شیرهای دروازه‌ای؛ گونه‌ای از شیرهای صنعتی محسوب می‌شوند که در آنها از یک دریچه دایره‌ای یا مستطیلی برای بستن مسیر سیال استفاده می شود. شیرآلات یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع محسوب می‌شوند که دارای انواع مختلفی است. شیر دروازه‌ای نوعی شیر صنعتی است که برای قطع و وصل جریان حرکت خطی استفاده می شود. این محصول به صورت نیمه باز عمل نمی کند و باید به صورت کامل باز یا بسته باشد.

قطعه‌ای کاربردی که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد به همین دلیل مقاوم‌سازی و افزایش عمر آنها می تواند در بهبود کیفیت تولیدات صنعتی و کاهش هزینه‌ها اثرگذار باشد. بر همین اساس یکی از پروژه‌های خاتمه یافته صنعتی که با مشارکت ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، به همت یک شرکت دانش بنیان و بر اساس اعلام نیاز یک شرکت توسعه و نوسازی صنایع اجرایی شده، در زمینه تولید نانو پوشش‌های کاربردی برای شیرآلات دروازه‌ای است.

طرحی برای اعمال پوشش بر روی صفحات مجرابند شکل این شیرها که قرار است در خطوط لوله انتقال نفت خام مورد استفاده قرار گیرند. پوشش استاندارد برای اعمال روی این قطعات فولادی، استالیت است و این پوشش باید به روش HVOF روی قطعات اعمال شوند.

سیالات تکمیل چاه رایج فعلی در صنعت نفت و گاز با وزن بالا از نوع کلسیم بروماید است که هم مشکل هزینه بالا و هم مشکلات تامین از خارج را دارد. محصول معرفی شده این شرکت دانش‌بنیان؛ فاقد یون سمی بروماید بوده و کاملا با استفاده از مواد اولیه موجود در کشور تولید شده و سبب افزایش چشمگیر در بهبود تکمیل و تعمیر چاه‌های نفت و گاز شده است.

از جمله مزایای استفاده از این نانوپوشش‌ها می‌توان به کاهش هزینه ها تا ۶۰ درصد هزینه نمونه خارجی، جلوگیری از خروج سالیانه ۲۵ تا۳۰ میلیون دلار ارز از کشور و کاهش مشکلات آلودگی و سمیت ناشی از یون بروماید اشاره کرد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه