کشاورزی و دامپروری

۱.۴ میلیون تن کود توزیع شد



به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در برنامه صف اول اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن کود موردِ نیاز برای کشت پاییزه محصولات کشاورزی توزیع شد. برای حفظ امنیت غذایی کشور باید با کمک کشاورزان، تولید را در داخل کشور ایجاد کنیم.

مهاجر جلوگیری از کوچک شدن اراضی کشاورزی را مهمترین راه برای خودکفایی و افزایش میزان بهره‌وری گندم عنوان کرد و گفت: اکنون ۷۰ درصد اراضی کشاورزان زیر ۵ هکتار است که در ۱۰ سال آینده، حدود ۹۰ درصد اراضی به کمتر از ۳ هکتار می‌رسد به همین منظور به دنبال حمایت از کشاورزان برای یکپارچه سازی زمین‌هایشان هستیم.

وی تصریح کرد: با بارندگی مناسب، برای اراضی آبی و دیم کشور، بیش از ۱۲ و نیم میلیون تن تولید گندم خواهیم داشت.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه، بیشترین حجم زراعت کشور از ابتدای پاییز آغاز می‌شود، گفت: حدود ۱۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور، تحت پوشش کشت قرار می‌گیرد که از این میزان، حدود ۸ و نیم میلیون هکتار در پاییز کشت می‌شود.

مهاجر، طرح جهش تولید در دیمزارها را یکی دیگر از برنامه‌های جهاد کشاورزی برای افزایش تولید دانست و گفت: سال اول اجرای این طرح، حدود ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش جهش تولید در دیمزارها قرار گرفت و سال بعد این میزان به ۲ میلیون و شش هزار هکتار افزایش پیدا کرد. سال گذشته هم به ۴ میلیون ۲۰۰ هزار هکتار رسید و امسال نیز برنامه ریزی برای ۵ میلیون ۲۰۰ هزار هکتار است که تاکنون ۴ میلیون هکتار آن کشت شده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره اهمیت کشت متناوب نیز گفت: یکی از راه‌های خودکفایی و پایداری در تولید گندم، بحث تناوب است. اگر هر سال جای گندم، مجدداً گندم کشت کنیم، سال بعد با افزایش بیماری، علف‌های هرز و کاهش تولید در واحد سطح روبرو می‌شویم در حالی که اگر به جای گندم، کلزا بکاریم این کشت سبب می‌شود سال بعد میزان تولید گندم ۲۵ درصد در واحد سطح افزایش و هزینه‌ها کاهش یابد و از طرف دیگر بخشی از نیاز کشور به روغن تأمین شود.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع :مهر

نوشته های مشابه