تولید و تجارت

۷۷ درصد از برنامه تولید خودرو محقق شد



به گزارش خبرنگار مهر، وزارت صمت برای سال ۱۴۰۲ تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را پیش بینی کرده بود تا با افزایش تولید از حجم فشار به بازار خودرو بکاهد و عرضه و تقاضا را از این طریق به تعادل برساند.

برای دستیابی به هدف پیش بینی شده خودروسازان باید هر ماه حدود ۱۴۲ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند تا در پایان سال تعداد خودروی تولید شده به ۱.۷ میلیون خودرو می‌رسید اما با این حال بر اساس گزارش تولید انواع خودرو که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده طی ۱۰ ماهه امسال بالغ بر یک میلیون و ۱۰۷ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده؛ یعنی به صورت میانگین ماهانه کمی بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است.

بنابراین تولید خودرو تقریباً ۲۳ درصد نسبت به برنامه‌های پیش بینی شده عقب است و نتوانسته به رکوردهای مدنظر وزارت صمت برسد.

به این ترتیب اگر قرار بود تولید خودرو طبق برنامه‌ها پیش رود باید تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شد اما بیشتر از ۳۱۳ هزار دستگاه، خودرو کمتر تولید شده است.

سهم سواری‌ها نیز از خودروهای تولید شده ۹۳۷ هزار دستگاه است که یعنی میانگین ماهانه کمتر از ۹۵ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است.

بنابراین اگر قرار باشد برنامه تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی محقق شود یعنی باید طی ۲ ماه مانده تا پایان سال بیش از ۵۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود؛ به عبارت دیگر باید طی ۲ ماه پیش رو، ماهانه بیش از ۲۹۶ هزار دستگاه خودرو تولید شود تا وعده وزارت صمت برای تحقق تولید ۱.۷ میلیون خودرو رنگ واقعیت بگیرد.

این در حالیست که طی سال جاری هر ماه میانگین کمتر از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که اگر قرار باشد همین روال تا پایان سال تداوم داشته باشد به صورت تقریبی تا انتهای سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۳۲۷ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد که یعنی ۷۷.۵ درصد از برنامه مدنظر وزارت صمت محقق خواهد شد که بیانگر عقب ماندگی حدود ۲۲.۵ درصدی از برنامه است.

بنابراین تولید خودرو بر خلاف وعده‌های وزارت صمت پیش رفته و نتوانسته آرزوهای سیاست گذار را محقق کند و به جای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار و حتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنها یک میلیون و ۳۲۷ هزار خودرو تولید خواهد شد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه