کشاورزی و دامپروری

نقش‌آفرینی شیلات در تولید ۲.۶ میلیون تن طی ۱۰ سال آینده



به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین حسینی در هفتمین کنگره بین‌المللی تحقیقات شیلات و آبزیان و رویداد فناوری‌های نوین شیلاتی با رویکرد آموزشی، توانمندسازی و کارآفرینی که با حضور برخط ۱۸ کشور پیشرو در این صنعت بود با اشاره به صید مسئولانه گفت: برای تولید پایدار باید به سمت کشت آب‌ورزی پیش رویم و در این راستا لازم است از تمام ظرفیت‌های تحقیقاتی، بهره‌برداران، متولیان و دانشگاه‌ها استفاده شود.

وی افزود: در راستای تأمین امنیت غذایی، نقش‌آفرینی شیلات برای تولید ۲.۶ میلیون تن، طی ۱۰ سال آینده دیده شده است.

حسینی ادامه داد: توسعه تولید آبزیان با مردمی‌سازی و توسعه درون‌زا را از سواحل مکران آغاز کردیم و امید است با استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم به تولید حداکثری برسیم.

به گفته وی، سهم شیلات یک درصد از تولید ۱۲۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی است اما از لحاظ ارزشی ۱۰ درصد کل صادرات را شامل می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران توسعه دانش نانوحباب در ۱۸ استان کشور و استفاده از سیستم آب گردشی را از سایر یافته‌هایی برشمرد که از ورود دانش به بخش تولید حاصل شده است و ادامه داد: اگر ارتباط تولید با تحقیقات قطع شود، تمام ظرفیت‌ها به هدر خواهد رفت و لازم است محققان و متولیان تولید در کنار هم و هم‌راستا با یکدیگر پیش بروند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات وظیفه‌ای جز ترویج یافته‌های تحقیقاتی ندارند و تقویت مدیریت دانش در این مسیر ضروری است.

حسینی با اعلام اینکه سازمان تحقیقات باید همفکری و هم‌افزایی با حوزه تولید داشته باشد، ادامه داد: کشاورزی کشور ما از کشاورزان بسیاری از کشورها همچون سنگال بالاتر و پیشروتر است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع :مهر

نوشته های مشابه