انرژی

اولین شهرک خورشیدی کشور در بوئین زهرا راه اندازی می‌شود



به گزارش خبرنگار مهر، جعفر محمد نژاد سیگارودی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد درباره روش‌های موجود برای توسعه نیروگاه‌ها گفت: روش‌های متفاوت و متعددی برای مقیاس نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعلام کردیم. مثلاً در بحث نیروگاه خورشیدی اخیراً مناقصه ظرفیت‌های بزرگی انجام دادیم که بایستی سرمایه گذاران با توانمندی مالی و فنی ویژه باید ورود پیدا می‌کردند تا پس از پایان برگزاری مناقصه بتوانند نیروگاه را برای رفع نیاز برق کشور تأسیس کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تنها با یک مدل امکان پذیر نیست روش‌های مختلفی برای مردم، سرمایه گذاران اعم از حقیقی یا حقوقی تدوین و اعلام کردیم. به عنوان نمونه اگر امروز خانواده‌ای در یکی از روستاهای دور افتاده قصد احداث مزرعه خورشیدی داشته باشد از طریق اعلام به همکاران و مراجعه به سامانه طراحی شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به راه اندازی مزرعه خود داشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا بیان کرد: در مدل دیگر اگر یک فرد حقیقی یا حقوقی بخواهد مزرعه‌ای با ظرفیت ۵۰۰ کیلو وات احداث کند در صورتی که زمین داشته باشد از طریق ماده ۱۶ به مدت ۲۰ سال برق به صورت تضمینی خریداری می‌کنیم. در غیر این صورت می‌توانیم ایشان را به منابع طبیعی برای در اختیار دادن زمین معرفی کنیم.

وی افزود: روش دیگر این است که متقاضیان حقیقی و حقوقی می‌توانند به ساتبا مراجعه کنند و درخواست احداث نیروگاه ارائه دهند و با توجه به راه اندازی انرژی سبز در بورس انرژی برق تولیدی را عرضه کنند.

محمد نژاد سیگاروی عنوان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته برای اولین بار برای راه اندازی شهرک‌های خورشیدی از سوی سازمان ساتبا فراخوان داده شده و قرار است با هماهنگی‌های صورت گرفته در منطقه بوئین زهرا در قزوین اشخاص حقیقی یا حقوقی نیروگاه ۳ مگاواتی احداث کنند.

وی یادآور شد: در شهرک‌های خورشیدی زیر ساخت‌ها برای احداث نیروگاه فراهم است و نیاز به دریافت مجوزهای مربوطه نیست لذا به محض اینکه زمین را انتخاب و خریداری کنند می‌توانند بلافاصله وارد فاز اجرایی شوند. برق تولیدی آنها را خریداری می‌کنیم. این اتفاق به مرور در تمامی استان رخ خواهد داد.



منبع مهر

نوشته های مشابه