تولید و تجارت

بخش خصوصی صادرات خود را محدود کرد/ رقابت‌پذیری صنعتی زیر سوال رفت



به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای تأمین مالی اظهار کرد: بازار سرمایه نتوانسته است تا به امروز اطمینان را در سرمایه‌گذار ایجاد کند. بخش زیادی از سرمایه کشور وارد حوزه املاک و مستغلات شده که بخش مولد نبوده و این سطح از رغبت برای ورود به بازار مسکن فقط نشانه یک بیماری جدی در اقتصاد است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: اگر فضای اطمینان‌بخشی بر بازار سرمایه حاکم بود، سرمایه‌ها وارد حوزه مولد می‌شد چراکه بدون شک بورس بهترین ابزار برای تقویت تولید است. در حوزه تولید، اعطای مشوق برای جذب سرمایه ضرورت دارد و در عین حال باید آنهایی که هنوز فعال هستند را حفظ کنیم و موازی با آن، سرمایه‌گذاری را تشویق کنیم.

کلاهی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که ساختار صنعتی در کل دنیا تغییر کرده و هزینه ایجاد یک واحد صنعتی بسیار بالا رفته است. در این شرایط راهی جز این نداریم که به زنجیره‌های ارزش جهانی وارد شویم.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران افزود: متأسفانه در همین وضعیت حوزه تولید و صنعت به جایی رسیده که بخش خصوصی واقعی صادرات خود را محدود کرده چون با انواع چالش‌های داخلی مواجه است و علاوه بر هزینه‌های مالیاتی با پیمان‌سپاری ارزی و موانع تأمین مالی روبه‌روست.

کلاهی گفت: امروز رقابت‌پذیری صنعتی ایران زیر سوال رفته است و اگر زمانی قرار بود ایران به ژاپن منطقه تبدیل شود؛ امروز به سمت افغانستان شدن در حرکت است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه