عمران و اشتغال

کاهش نرخ بیکاری مهم‌ترین مزیت اقتصاد دیجیتال



به اعتقاد کارشناسان با توجه به آنکه بیشتر مشاغل در کشور ما سنتی هستند، توسعه اقتصاد دیجیتال می‌تواند یک فرصت مناسب تلقی شود تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، مشاغل جدید شناسایی شوند و نرخ بیکاری کاهش یابد.

به گزارش ایسنا،در دنیای امروز با گسترش فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های روز ماهیت بسیاری از کسب و کارها و شیوه فعالیت در بازار کار نیز تغییر یافته و این امر از تغییر در ماهیت اقتصاد و ظهور پدیده‌ای به نام «اقتصاد دیجیتال» حکایت دارد.

‌اقتصاد دیجیتال (Digital Economy) مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال است که در آن فناوری‌های دیجیتال، اصلی‌ترین عامل ایجاد ارزش برای افراد، سازمان‌ها و جامعه است.

اقتصاد دیجیتال با به‌کارگیری ابزارهای دیجیتال مانند اینترنت، دستگاه‌های هوشمند و فناوری‌های نوین نظیر بلاکچین، اینترنت اشیا، فضای ذخیره‌سازی و محاسبات ابری و هوش مصنوعی رویه‌های مرسوم را متحول ساخته است.

به اعتقاد کارشناسان عامل اصلی ایجاد ثروت در اقتصاد دیجیتال، سرمایه‌های فکری و غیرملموس است.در اقتصادی که تولید و بهره‌برداری از دانش یکی از معیارهای مهم برای رقابت بین سازمان‌ها به شمار می‌رود طبیعی است که اطلاعات و دانش در هسته‌ همه‌ فعالیت‌ها قرار بگیرد. بر این اساس اقتصاد دیجیتال ذاتا اقتصادی دانش‌محور است و در آن بخش قابل توجهی از ارزش‌آفرینی، مرهون سرمایه‌های فکری و غیرفیزیکی است.

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دغدغه توسعه اشتغال و رفع بیکاری در کشور تاکید کرد: برای آنکه توسعه اشتغال و رفع بیکاری اتفاق بیفتد باید به سمت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی حرکت کنیم.مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دغدغه توسعه اشتغال، کارآفرینی و رفع بیکاری در کشور می‌گوید: برای آنکه توسعه اشتغال و رفع بیکاری اتفاق بیفتد باید به سمت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در سال آینده بخش ویژه اقتصاد دیجیتال را راه‌اندازی خواهیم کرد، تاکید کرد: مهم‌ترین مساله در حوزه استارت‌آپی خروج این افراد است زیرا شرکت‌های بزرگ نداریم بنابر این باید به سمت شرکت‌های بزرگ گام برداریم.

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره‌وری وزارت کار می‌گوید: کارآفرینی معادل اشتغالزایی است ولی نگاه ما این نیست و یکی از ارکان کارآفرینی را نوآوری می‌دانیم. شرکتی که چندین هزار نیرو دارد اما از نوآوری برخوردار نیست از نظر ما کارآفرین نیست بلکه صرفا اشتغال‌آفرین است.

در حال حاضر گسترش اقتصاد دیجیتال می‌تواند مزیت‌های بسیاری برای کشور به دنبال داشته باشد. یکی از این مزیت‌ها فرصت‌های شغلی و مشاغل جدیدی است که در این زمینه مطرح است.افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها از دیگر مزایای اقتصاد دیجیتال به شمار می‌رود.

حمید حاج اسماعیلی – کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال می‌گوید: دنیای جدید از اقتصاد دیجیتالی و فناوری‌های نوین صحبت می‌کند بنابراین باید بازار کار کشور را با فرصت‌هایی که از طریق اقتصاد دیجیتال به وجود می‌آید هماهنگ و زیرساخت‌ها برای گسترش اقتصاد دیجیتالی در کشور را فراهم کنیم.

وی از مهم‌ترین مزایای اقتصاد دیجیتال را شناسایی فرصت‌های شغلی جدید و کاهش نرخ بیکاری عنوان کرده و معتقد است: اقتصاد دیجیتال ضمن ایجاد ارزش افزوده می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد اما ورود به اقتصاد دیجیتال مستلزم داشتن مهارت‌های تخصصی است و باید مشاغل مرتبط با این حوزه زودتر شناسایی شوند تا رسمیت پیدا کنند.

این کارشناس حوزه کار از حمل و نقل اینترنتی به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد دیجیتالی در کشور نام برده و می‌گوید: رواج تاکسی‌های اینترنتی بر خلاف حمل و نقل سنتی، موجب شکل‌گیری سفرهای مطمئن‌تر و باکیفیت‌تر شده است.تاکسی‌های اینترنتی تا حد بسیاری قیمت‌ها را پایین برده و کیفیت را افزایش داده‌اند و نظارت‌ها و رسیدگی‌ها در این زمینه بهتر شده است.

به گفته حاج اسماعیلی در کنار تاکسی‌های اینترنتی بحث فروشگاه‌های آنلاین و خرید اینترنتی نیز توسعه یافته است لذا این دسته خدمات با توجه به مزایایی که برای مردم دارند باید بیش از پیش گسترش یابد.

به گزارش ایسنا، هم اکنون اقتصاد دیجیتال در عمده کشورها سهم بالایی دارد و ارزش افزوده بسیاری ایجاد کرده است، بنابراین در کشور ما که بیشتر مشاغل سنتی است می‌تواند یک فرصت مناسب باشد تا در این بخش مشاغل جدید را شناسایی کنیم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم. همچنین با توجه به پایین بودن بهره‌وری در حوزه نیروی انسانی و سرمایه در کشور، توسعه اقتصاد دیجیتال ضمن کاهش هزینه‌ها موجب افزایش بهره‌وری می‌شود.

انتهای پیام



منبع ایسنا

نوشته های مشابه