ارتباطات و فن آوری اطلاعات

اسپری با طعم آناناس عفونت ادراری را درمان می کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این واکسن روشی ایمن و موثر برای جلوگیری از UTI و جایگزینی برای درمان با آنتی بیوتیک است.

UTI بیماری دردناکی است. علائم دیگر آن نیز مانند تکرر ادار از بین نمی روند و وقتی عفونت چند ماه بعد باز می گردد، بدتر می شوند.

عفونت های ادراری مکرر که به طور معمول ۳ یا چند بار در ۱۲ ماه تکرار می شوند، در ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد اتفاق می افتد. زنان بیشتر از مردان به این بیماری دچار می شوند و ۸۰ تا ۸۵ درصد عفونت ها به دلیل باکتریEscherichia coli روی می دهد. البته دو باکتری دیگر نیز به این نوع عفونت منجر می شوند. به همین دلیل نخستین درمان برای این بیماری مصرف آنتی بیوتیک است اما با افزایش مقاومت بدن افراد نسبت به آنتی بیوتیک، نیاز به یافتن یک راه حل موثر وجود دارد.

در همین راستا واکسن MV۱۴۰ برای درمان عفونت های ادراری مکرر در زنان و مردان ابداع شده است. این واکسن تحت نام Uromune فروخته می شود و از نسخه های غیرفعال ۴ باکتری ساخته شده است. این واکسن سیستم ایمنی را تحریک می کند تا مقاومت بلند مدتی نسبت به عفونت های ادراری تولید کند. نکته مهم آنکه نیازی به تزریق واکسن نیست بلکه یک اسپری با طعم آناناس که باید هر روز به مدت۳ ماه مصرف شود، آن را به بدن منتقل می کند. تحقیق اخیر در بیمارستان رویال برکشایر نشان داده این واکسن تا ۹ سال کارآمد است.

باب یانگ اورولوژیست و یکی از مولفان پژوهش در این باره می گوید: تمام شرکت کنندگان در پژوهش قبل از دریافت واکسن دچار عفونت ادراری مکرر بودند که درمان آن برای بسیاری از زنان مشکل بود. حدود نیمی از شرکت کنندگان در تحقیق ۹ سال پس از دریافت واکسن جدیدUTI به عفونت مبتلا نشدند. در کل استفاده از این واکسن در بلند مدت ایمن است و شرکت کنندگان اعلام کردند به عفونت های ادراری کمتر مبتلا شدند. همچنین شدت این عفونت نیز کاهش یافته بود. بسیاری از شرکت کنندگانی که دچار عفونت شدند نیز اعلام کردند نوشیدن مقدار زیادی آب آن را درمان می کند.

این تحقیق در واقع ادامه آزمایش های مرحله اول برای استفاده از Uromune جهت درمان زنان با UTIهای مکرر است.

واکسن مذکور در ۲۶ کشور جهان از جمله استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلیس در دسترس است. یک بررسی در ۲۰۲۳ درباره تاثیرگذاریUromune نشان داد این واکسن به طور ایمن ریسک UTI در زنان را کاهش داده یا از بروز آن جلوگیری کرده، مصرف آنتی بیوتیک راکمتر و هزینه های درمانی هر بیمار را سالانه تا ۵۰ درصد کاهش داده است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه