عمران و اشتغال

پرداخت ۸۷ درصد اعتبارات مشاغل خانگی در استان تهران


بر اساس گزارش‌ها تاکنون ۸۷ درصد از اعتبارات سهم مشاغل خانگی استان تهران به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، کسب و کار خانگی از جمله شیوه‌های موثر برای اشتغالزایی به شمار می‌رود که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا به منبعی مهم برای درآمدزایی خانوارها تبدیل شده است. با گسترش کسب‌وکارهای خانگی افراد در کنار دیگر اعضای خانواده در درون خانه ضمن ایجاد کسب و کار و درآمد، به افزایش رفاه و معیشت خانواده نیز کمک می‌کنند.

مطابق آمارها ۱۵ تا ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته متعلق به مشاغل خانگی است و در ایران نیز طی چند سال گذشته برای ارتقای سهم مشاغل خانگی در اقتصاد تلاش‌های بسیاری صورت گرفته به نحوی که در دولت سیزدهم با هدف تقویت و توسعه هرچه بیشتر مشاغل خانگی مدت زمان صدور مجوزهای فعالیت این دسته مشاغل به سه روز کاهش یافت و بیش از ۹۵ درصد مجوزها به شکل ثبت‌محور صادر شد تا ضمن رفع موانع تولید در بخش اشتغال خانگی، متقاضیان کسب و کارهای خانگی با انگیزه بیشتر به این حوزه ورود کنند.

بر اساس گزارش‌ها، ۸۷ درصد از اعتبارات سهم مشاغل خانگی در استان تهران به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

طبق آخرین گزارش‌ها آمار ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی افزایش یافته و از ابتدای سال تاکنون برای ۱۴۰ هزار نفر اشتغالزایی شده است‌.هدفگذاری وزارت کار تا پایان سال ۱۴۰۲ ایجاد ۱۵۰ هزار شغل خانگی است که ۱۵ درصد از کل بازار ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را شامل می‌شود.

در همین راستا محمد آذرپناه – سرپرست اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان تهران معتقد است: حمایت مالی از طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی، اقدامی هدفمند برای ایجاد اشتغال پایدار است.

وی با تاکید بر تعامل و همکاری بیشتر بانک‌های عامل در تسهیل حمایت مالی از طرح‌های مشاغل خانگی با اولویت طرح‌های پشتیبان می‌گوید: حمایت مالی از متقاضیان، انگیزه ایجاد اشتغال خانگی برای پشتیبانان را تقویت می کند.

به گفته آذرپناه تاکنون ۸۷ درصد از اعتبارات سهم مشاغل خانگی استان تهران به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است. 

در حال حاضر بیشتر بانک‌هایی که با وزارت کار در بحث اعطای تسهیلات مشاغل خانگی همکاری می‌کنند، عملکرد خوبی داشته‌اند و دو بانک رفاه کارگران و بانک توسعه تعاون در صدر بانک‌ها قرار دارند.

سال گذشته مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال خانگی در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص پیدا کرد که با کمک بانک مرکزی و بانک‌های عامل بیش از ۹۰ درصد تسهیلات مذکور پرداخت شد. امسال این مبلغ با ۳۳ درصد رشد به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت کار در نیمه دوم امسال هزار میلیارد تومان دیگر برای تقویت منابع وام مشاغل خانگی از سوی بانک مرکزی اختصاص یافت که جمعا به ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، زنان در بحث توسعه مشاغل خانگی سهم بسزایی داشته‌اند به نحوی که یکی از عوامل موثر در رونق مشاغل خانگی و افزایش مشارکت اقتصادی حضور زنان بوده و بیش از ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی، صدور مجوز و ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی به زنان اختصاص دارد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر یکی از بهترین و کارآمدترین راهکارها برای کاهش نرخ بیکاری به ویژه بیکاری زنان و فارغ‌التحصیلان، اشتغال خانگی است. کسب و کارهای خانگی علاوه بر اشتغالزایی موجب کسب درآمد و افزایش رفاه نسبی خانوار می‌شود. پایین بودن هزینه،‌ ریسک کم، افزایش بهره‌وری و سهولت دریافت مجوز از مهم‌ترین مزایای ایجاد کسب و کارهای خانگی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه