تولید و تجارت

آزمایشگاه‌های کشور می توانند گواهینامه استاندارد صادر کنند



آزمایشگاه‌های کشور می توانند گواهینامه استاندارد صادر کنند

به گزارش خبرنگار مهر، صمد حسن زاده امروز در آئین گرامیداشت هفته استاندارد اظهار کرد: پارسال به همت مسئولان سازمان ملی استاندارد با عضویت در اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه (APAC) و اتحادیه بین‌المللی اعتباربخشی آزمایشگاه‌ها (ILAC) که یک اعتبار بزرگ در کل جهان و منطقه اوراسیا محسوب می‌شود، همترازی استاندارد جهانی برای تجار ایرانی محقق شد.

وی افزود: با عضویت در این سازمان‌ها آزمایشگاه‌های استاندارد ایران می‌توانند گواهینامه استاندارد برای محصولات صادر کنند و دیگر شرکت‌های صادراتی نیاز به گواهی شرکت‌های خارجی و صرف هزینه‌های سنگین نخواهند داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه همترازی استاندارد با کشورهای همسایه بسیار ارزشمند است، ادامه داد: امروز صادرات خوبی به عراق داریم، این کشور با هماهنگی هشت کشور خارجی کیفیت کالاهای وارداتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که نه از ایران و نه از عراق هستند، اما اکنون پیوستن ایران به این اتحادیه کمک بزرگی برای صادرات کشور خواهد بود.

وی بر تسهیل تجارت و رفع موانع صادراتی تاکید کرد و گفت: یکی از مطالبه‌های بخش خصوصی، تسهیل تجارت است که به این منظور ارتباط و تعاملات سازمان ملی استاندارد با اتاق بازرگانی برای درک بیشتر نیاز است. در بیشتر مواقع به دلیل ناهماهنگی موجود و عدم تجهیز آزمایشگاه‌های گمرک، تجار با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که باعث می‌شود در واردات و صادرات مشکلاتی ایجاد شود. بر همین اساس نیز اتاق آمادگی همکاری در همه زمینه‌ها را دارد تا در کنار مسئولان سازمان ملی استاندارد باشد.

حسن زاده در ادامه تصریح کرد: استاندارد یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است و در رقابت پذیری و حضور در بازارهای جهانی در زنجیره خرید و فروش نقش مهمی دارد. استاندارد زبان مشترک در بازارهای جهانی در بین تجار است که به رفع موانع در بازارهای داخلی و خارجی کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای قواعد استاندارد یکی از اصول مهم تجارت و حرکت به سمت تولید کالاهای با کیفیت است، گفت: در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها شرایط سختی برای اقتصاد رقم خورده است، به گونه‌ای که محدودیت‌ها باعث شده تا فعالان با استانداردهای جهانی همسو شوند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه