اخبار سربازی و نظام وظیفه

اختصاص تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی برای سربازان مهارت‌آموخته


خبرگزاری مهر گروه جامعه؛ قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی از سال ۱۳۹۶ با هدف توانمندسازی و ارتقای آموزش‌های نظارتی برای کارکنان وظیفه ایجاد شد و اقدامات بسیار ارزشمندی را در طول چند سال گذشته انجام داده است.

تا به امروز، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آموزش‌های مهارتی دیده‌اند؛ از این تعداد، نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر موفق به دریافت گواهینامه فنی و حرفه‌ای شده‌اند و باقی افراد نیز مهارت‌های عمومی مانند سبک‌زندگی و سواد رسانه‌ای را فراگرفته‌اند و گواهی آموزش عمومی دریافت کرده‌اند.

در سال گذشته، اولین مسابقه مهارت‌آموزی در ۱۵ رشته و طی ۴ مرحله برگزار شد که به‌عنوان یک رویداد فرهنگی و آموزشی ارزشمند شناخته می‌شود. امسال نیز دومین دوره این مسابقات در ۲۰ رشته و ۴ مرحله برنامه‌ریزی و در حال انجام است. در مرحله شهرستانی از هر
رشته و هر یگان، ۳ نفر به‌عنوان کاندیدا انتخاب شدند. در نهایت، بیش از ۶ هزار نفر برای مرحله استانی معرفی شدند که در حال حاضر در این مرحله قرار داریم.

افتتاح مرحله استانی در مراکز استان‌ها با حضور نیروی انتظامی، سپاه، و یگان‌های ارتش انجام خواهد شد. در این مرحله، ۳ نفر از هر رشته و هر استان به مرحله سازمانی راه پیدا خواهند کرد. در مرحله سازمانی نیز، از بین ۳ نفر، یک نفر برگزیده می‌شود و این فرد در مرحله کشوری، با آزمون‌های تخصصی‌تر و مهارتی‌تر مواجه خواهد شد.

این مسابقات نشان‌دهنده اهمیت مهارت‌آموزی در نیروهای مسلح و همکاری آن‌ها با دولت در راستای اشتغال‌پذیری جوانان است. به گفته مسئولان فنی و حرفه‌ای، این رویداد از جمله اتفاقات بسیار ارزشمندی است که در سال‌های اخیر رخ داده است.

برای اطلاع بیشتر از فعالیت‌ها و برنامه‌های قرارگاه مهارت آموزی سربازان از سردار حسین آقامرادی معاون فرهنگی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح جهت حضور در خبرگزاری مهر، دعوت به عمل آمد. جزئیات گفت‌وگو با سردار آقامردادی به شرح ذیل است؛

اختصاص تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی برای سربازان مهارت‌آموخته

مهارت‌آموزی بر اشتغال جوانان پس از خدمت سربازی چه تأثیری دارد و چه آمار و ارقامی برای نشان دادن این تأثیر وجود دارد؟

تأثیر مهارت‌آموزی بر اشتغال جوانان پس از خدمت سربازی بسیار قابل‌توجه است. رسالت اصلی قرارگاه، مهارت‌آموزی و توانمندسازی است که جوانان پس از فراگیری مهارت‌های فنی و تخصصی، بتوانند در همان زمینه‌ها شاغل شوند و از آموزش‌های دریافت‌شده به نحو مؤثری بهره‌مند گردند. این مهارت‌ها به افزایش توانمندی آن‌ها در ورود به بازار کار کمک می‌کند.

از سوی دیگر، تسهیلات ارائه‌شده نیز نقش مهمی در اشتغال‌پذیری جوانان دارد. کسانی که گواهینامه فنی‌حرفه‌ای و آموزش‌های تخصصی دریافت می‌کنند، پس از پایان خدمت می‌توانند از تسهیلات مهارتی برای اشتغال بهره‌مند شوند. این تسهیلات بسیار مؤثر بوده و به شکل گسترده‌ای جوانان را در مسیر اشتغال هدایت می‌کند.

به طور کلی، اقدامات این قرارگاه منجر به توانمند سازی سربازان در حین خدمت و اشتغال بعد از خدمت سربازی شده است.

چه رشته‌هایی در قرارگاه مهارت‌آموزی آموزش داده می‌شود؟

بیش از ۵۲۰ رشته مختلف در حوزه مهارت‌آموزی در قرارگاه ارائه می‌شود و امسال نیز، ۲۰ رشته پرکاربرد و رقابتی‌تر در دومین دوره مسابقات مهارتی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح قرار گرفته که در همه استان‌ها و یگان‌ها فراگیری آن‌ها امکان‌پذیر است. تنوع رشته‌ها بر اساس علاقه‌مندی سربازان و ظرفیت‌های آموزشی هر یگان و استان تعیین می‌شود، و هدف این است که سربازان در رشته‌هایی که به آن‌ها علاقه دارند و قابلیت اجرا در یگان‌ها وجود دارد، آموزش ببینند.

چه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در زمینه مهارت آموزی همکاری می‌کنند؟

قرارگاه با بیش از ۳۵ دستگاه، سازمان و نهاد تفاهم‌نامه همکاری در زمینه مهارت‌آموزی دارد. از جمله این سازمان‌ها، می‌توان به سازمان فنی‌وحرفه‌ای، هلال احمر، جهاد کشاورزی و سازمان تبلیغات اشاره کرد که به طور مستقیم در زمینه آموزش‌های مهارتی با قرارگاه همکاری می‌کنند. سایر سازمان‌ها نیز در حوزه ترویج و تبلیغ همکاری دارند، اما این چند سازمان نقش عمده‌ای در توانمندسازی و آموزش ایفا می‌کنند.

چالش‌ها و موانعی در مسیر ترویج مهارت آموزی وجود دارد؟

قرارگاه در مسیر ترویج مهارت‌آموزی با چالش جدی مواجه نیست. اشتیاق جوانان و سربازان برای کسب مهارت و همچنین دغدغه خانواده‌ها و جامعه در مورد اشتغال جوانان، این مسیر را هموار کرده است.

مهارت‌آموزی می‌تواند به سربازان کمک کند پس از خدمت با مهارت‌های کافی وارد بازار کار شوند. این فرآیند باعث شده که بخش‌های صنایع و تولیدی نیز استقبال بیشتری از نیروهای مهارت‌آموز داشته باشند.

چه برنامه‌هایی برای آموزش مهارت دیجیتال در نظر گرفته شده است؟

در حال حاضر برنامه‌هایی برای آموزش مهارت‌های برنامه نویسی پایتون، برنامه نویسی معماری، عکاسی دیجیتال، تعمیر سخت افزار تلفن همراه؛ طراحی شده است که هم جذابیت خوبی برای سربازان عزیز داشته و هم زمینه اشتغال مناسبی را برای آنها ایجاد می‌کند.

آینده مهارت آموزی در کشور چگونه خواهد بود و چه تغییراتی پیش بینی می‌کنید؟

آینده مهارت‌آموزی در کشور با توجه به توسعه و تنوع کسب کار و حرفه‌ای شدن مشاغل ضروری است که جوانان ما علاوه بر تحصیلات علمی، در حوزه‌های مهارتی نیز توانمند شوند. این مهارت‌ها می‌تواند به خوداشتغالی و کمک به جذب آسان جوانان پس از خدمت سربازی در بخش‌های مختلف کسب و کار کمک کند..

در آینده، نیاز به توسعه مهارت‌آموزی در رشته‌های متنوع و جدید که با نیازهای کشور هماهنگ است، بازنگری خواهد شد. از همین رو در صدد هستیم که اطلاع رسانی برای نوجوانان و جوانان قبل از خدمت سربازی انجام شود تا بدانند مهارت‌آموزی چیست و چه نقشی در اشتغال و توانمند شدن آن‌ها دارد. اگر قبل از خدمت فرصت یادگیری نباشد، در طول خدمت نیز امکان فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای وجود خواهد داشت.

همچنین برای کسانی که قبل از خدمت سربازی مهارت فنی و حرفه‌ای می‌آموزند، مشوق‌های مناسبی پیش‌بینی شده است و در صورت عدم موفقیت در یادگیری پیش از خدمت، این امکان در طول خدمت نیز فراهم خواهد بود.

فعلاً تسهیلات مالی برای هر مهارت تا ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع خبر

نوشته های مشابه