عمران و اشتغال

از سفرهای منظم انزلی – روسیه تا ظرفیت ۴۰ میلیون تنی ترانزیت نفتی در مکران



دعوت از روسیه برای برقراری سفرهای منظم دریایی برای حمل بار از انزلی به مقصد روسیه و احداث پتروپالایشگاه‌ در بندر مکران برای واردات نفت خام و صادرات محصولات نفتی با ظرفیت حداقل ۲۰ تا ۴۰ میلیون تن کالا در فاز اول، از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا،  یکی از اخبار مهم حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت، راه‌اندازی سفرهای منظم هفتگی از انزلی به روسیه بود که در این راستا کامبیز جهانبانی – مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر – از مثبت شدن تراز حمل و نقلی این شرکت برای نخستین بار در تاریخ فعالیت آن خبر داد و با اشاره به برقراری سفرهای منظم دریایی برای حمل بار از انزلی به مقصد روسیه از صاحبان بار صادراتی و واردکنندگان جهت استفاده از ظرفیت‌های ایجادشده از سوی کشتیرانی دریای خزر به مقصد روسیه دعوت به عمل آورد.

در حوزه حمل‌ونقل دریایی همچنین علی‌اکبر صفایی – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی – با حضور در یک برنامه تلویزیونی از احداث پتروپالایشگاه‌ در بندر مکران خبر داد و گفت: در بندر بزرگ مکران با همکاری وزارت نفت، پتروپالایشگاه‌های بزرگی در حال احداث است که در فاز اول حداقل ۲۰ تا ۴۰ میلیون تن کالا فعالیت واردات نفت خام و صادرات محصولات نفتی خواهد داشت.

دیدار هفته: ایران و ترکمنستان

همچنین به‌دنبال گسترش روابط ایران با کشورهای دوست و همسایه، مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- با رئیس آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در این دیدار با اشاره به اینکه دو کشور اشتراکات فراوانی در موضوعات حمل‌ونقلی دارند بر تقویت روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: رویکرد ما در دولت، توسعه روابط با تمامی همسایگان و از جمله ترکمنستان است. روزانه ۶۰۰ واگن در مرزهای سرخس و اینچه‌برون تردد دارند که با توجه به ظرفیت این مرزها در خصوص واگن‌ها باید به‌دنبال افزایش بیشتر باشیم.

میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- نیز درباره مذاکرات بین ایران و ترکمنستان برای افزایش ترانزیت اظهار کرد: ۵۰۰ واگن قطار بین ایران و ترکمنستان برای تبادل بین دو کشور افزوده خواهد شد. مهمترین مرز متصل ما مرز سرخس است که تلاش کردیم این مرز را از تک‌محصولی بودن جدا کنیم و دیگر محصولات را از کشورهای آسیای میانه و روسیه تبادل خواهد شد.

موافقت‌نامه هفته: توسعه ریلی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و راه‌آهن

صالحی همچنین در آئین امضای موافقت‌نامه توسعه ریلی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از جهش بی‌سابقه در حمل و نقل ریلی کشور با این موافقت‌نامه خبر داد و گفت که ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به‌صراحت برای صرفه‌جویی مصرف سوخت تأکید دارد و حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقلی ایمن و باصرفه به همراه کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست است.

برنامه‌ریزی هفته: کاهش تاخیر پروازهای حج

در حالی که از سوم خردادماه، پروازهای حج آغاز شده و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان ایرلاین صاحب پرچم مسئولیت جابه‌جایی زائران را بر عهده دارد، مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه همه تلاش‌ها در راستای کاهش تأخیرات پروازهای حج است و اگر تأخیری صورت گیرد، نه در اثر ناهماهنگی، بلکه به سن ناوگان و مسائل فنی و همچنین شرایط کشور عربستان مربوط می‌شود، گفت که هزینه جابجایی زائران ایرانی یک سوم کشورهای همسایه است.

متخلف هفته:‌ شرکت‌های هواپیمایی

برخلاف هفته‌های گذشته که حمل‌ونقل هوایی از حوزه‌های پرخبر بود، در هفته‌ای که گذشت اتفاق جدیدی در این بخش رخ نداد، هرچند رصد سایت‌های فروش بلیت از تخلف برخی از ایرلاین‌ها در فروش بلیت هواپیما به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب با افزایش ۲۹ درصدی حکایت داشت و همچنین روند چارترفروشی در مسیرهای پرتردد هم ادامه داشت.

در این راستا حسن خوشخو – معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری – درباره مهلت دوهفته‌ای پروازهای چارتری گفت: ما به شرکت‌های هواپیمایی، حذف پروازهای چارتری را ابلاغ کردیم که اگر رعایت نکنند، طبق مقررات با آنها برخورد خواهد شد.

وعده هفته: افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد – خاوران

در حوزه حمل‌نقل ریلی همچنین هشت ساعته شدن مسیر ریلی تبریز – تهران به‌دنبال افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد – خاوران که معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داده در خردادماه اتفاق خواهد افتاد، از اخبار مهم هفته‌ گذشته بود.

عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت- درباره این پروژه به ایسنا توضیح داد که پروژه خط ریلی میانه – بستان‌آباد – خاوران ارزشی نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان دارد و می‌تواند به کاهش چهار ساعته زمان سفر از تبریز به سمت تهران منجر شود.

پیمانکار هفته: راه‌آهن بوشهر به شیراز

در یکی دیگر از اخبار مهم نیز به راه‌آهن بوشهر – شیراز پرداخته شد که اگرچه عمری ۱۵ ساله دارد اما تا کنون پیشرفت فیزیکی زیادی نداشته؛ که در نهایت خیرالله خادمی – معاون وزیر راه و شهرسازی – خبر داد که پیمانکار ساخت راه‌آهن بوشهر به شیراز تعیین شده است تا هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

انتهای پیام 

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه