تولید و تجارتمنتخب سردبیر

اصلاح ساختارهای وزارت جهاد کشاورزی لازمه رفع مشکلات بخش کشاورزی



ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی با بیان اینکه متهم اول ناکارآمدی ساختارها هستند، گفت: تا در مجموعه وزارت جهادکشاورزی ساختارها اصلاح نشوند مشکلات رفع نخواهد شد.

فرزاد مخلص‌الائمه ۲۹ اردیبهشت در نشست تشکل های بخش کشاورزی خمین با سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با مشکلات و مطالبات انباشته و قدیمی و گره های شناخته شده تحت عنوان نظام مسائل مواجه هستیم اما سطح اختیارات مجموعه وزارت کشور در استان، کفایت حل این مشکلات را ندارد.

وی با بیان اینکه تهدیدات کشور به دو دسته تهدیدات بیرونی و درونی تقسیم می شوند افزود: بی‌تردید رأس تهدیدات درونی کشور، ناکارآمدی است و متأسفانه بخش کشاورزی از حوزه های کاملاً ناکارآمد است که سال های سال مشکلات آن انباشه شده و به وضعیتی رسیده که امروز دولت باید بدون توقف و بدون تعطیلی تمام تلاش خود را بر این بخش متمرکز کند.

استاندار مرکزی از سرپرست وزارت جهادکشاورزی درخواست کرد در  اسرع وقت جلسه هم اندیشی با استانداران برگزار کند و تصریح کرد: این نشست سبب می شود نظام مسائل از منظر استانداران نیز دیده شود تا بتوان با یک برنامه ریزی، بخش کشاورزی کشور و استان را از این وضعیت ناکارآمدی خارج کرد. بخش کشاورزی مردمی ترین بخش کشور است و باید بتوان گره گشایی در این بخش داشت.

مخلص‌الائمه ادامه داد: طبق مطالعات صورت گرفته، متهم اول ناکارآمدی، ساختارها هستند. تا در مجموعه وزارت جهادکشاورزی ساختارها اصلاح نشوند مشکلات رفع نخواهد شد. متاسفانه در مقابل اصلاح ساختار کشور و بدنه وزارت جهادکشاورزی مقاومت زیادی وجود دارد که اجازه نمی دهد این ساختارها اصلاح شوند.

وی خاطرنشان کرد: مظلوم ترین بخش اقتصادی کشور فعالان بخش کشاورزی هستند، در حوزه صنعت استان، بخشی از جمله کمباین سازی مرتبط با جهاد کشاورزی است که در این حوزه نیز ناکارآمدی از سوی بانک کشاورزی وجود دارد که نیاز است کارگروهی مشترک بین استان و صنعت و جهادکشاورزی و بانک کشاورزی تشکیل شود تا مشخص شود بانک کشاورزی در اجرای وظایف خود چه تسهیلگری درستی را می تواند انجام دهد تا بتوان کمباین را با شیوه و تسهیلات مناسب در اختیار بهره برداران قرار داد.

مخلص‌الائمه مشکل دیگر را در حوزه صنایع تبدیلی عنوان کرد و افزود: مشکلات بین بخش کشاورزی و صنعت محدودیت های زیادی برای برخی زیرساخت ها ایجاد کرده که این مسئله باید بین جهادکشاورزی و صمت اصلاح شود تا بتوان حمایت لازم را در حوزه زیرساخت ها از مجموعه صنایع تبدیلی که یکی از اجزای نجات بخش کشور است، انجام داد.

استاندار مرکزی در خصوص حوزه آرد و نان گفت: وزارت جهادکشاورزی باید مداخله مؤثرتری در این حوزه داشته باشد تا هدفی که برای یارانه بخش نان دیده شده اجرا شود.

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: شهرستان خمین به رغم مشکلات جدی آبی، پتانسیل های خوبی از جمله در حوزه تولید لوبیا دارد و تنها ایستگاه تحقیقاتی لوبیای کشور در این شهرستان مستقر است و اقدامات خوبی نیز در این حوزه صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: همچنین در حوزه تولید گل های آپارتمانی و گل های شاخه بریده نیز گرچه شهرستان محلات در کشور مطرح است، اما به لحاظ حجم تولید، خمین نیز حرفی برای گفتن دارد.

نظری با اشاره به تولید گل محمدی و زعفران در این شهرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم این شهرستان، تولیدات خوبی در این حوزه ها نیز انجام می شود. سیب تولیدی این شهرستان نیز کیفیت مطلوبی دارد، لذا نیاز به صنایع تبدیلی در این شهرستان احساس می شود، وجود صنایع تبدیلی برای حوزه گل محمدی و تولید گیاهان دارویی و … نیز حائز اهمیت است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه تولید دام و طیور، استان مرکزی جایگاه ممتازی در کشور دارد و خمین نیز در حوزه تولید طیور و مرغ گوشتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

صفری، رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با بیان اینکه استان مرکزی مشهور به صنعتی بودن است اما در واقعیت این استان ظرفیت های کشاورزی نیز دارد افزود: این استان حدود ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیر  کشت انواع محصولات کشاورزی و بیش از ۳ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی دارد.

صفری بیان کرد: همچنین ۱۰۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان وجود دارد و این استان در  بسیاری از محصولات کشاورزی خودکفا است‌.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای آبیاری تحت فشار، این استان از استان های پیشرو در کشور است که تقریبا ۵۰ درصد اراضی استان به این روش آبیاری می شوند و امیدواریم با کمک های لازم، این بخش بیش از پیش رونق داشته باشد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه