تولید و تجارت

افزایش ۷۰ درصدی قاچاق کفش/ مواد اولیه داخلی گران‌تر از جهانی است



افزایش ۷۰ درصدی قاچاق کفش/ مواد اولیه داخلی گران‌تر از جهانی است

به گزارش خبرنگار مهر، جواد شعبان زاده رئیس کمیسیون صادرات جامعه کفش ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: ۸۰ درصدی که اشتعالی که در حوزه صنعت کفش است عمدتاً مربوط به مشتعل خانگی و محله‌محور است. سهم ۵۰۰ هزار نفری اشتغال کشور مربوط به صنعت کفش است و رتبه ۴ اشتغال کشور را داراست.

وی افزود: از سهم ۳ میلیارد دلاری تراکنش صنعت کفش در سال، سهم ۱۰۰ میلیون دلاری برای صادرات داریم. در سال‌های قبا انگیزه صادرات در صنعت کفش زیاد شده بود اما متأسفانه طی یکی دو سال گذشته سازوکار صادراتی یک مقدار عرصه را برای تولیدکنندگان سخت کرده است.

شعبان زاده در مورد قاچاق کفش گفت: صنعت کفش موتور متحرک ۷۰ صنعت دیگر است. بیش از ۳ هزار آیتم محصول مواد اولیه داریم. گستردگی بالادستی این صنعت در حوزه مواد اولیه بالاست.

وی اضافه کرد: چند سالی بود که روند ورود کفش قاچاق کاهشی شده بود اما متأسفانه طی ۲ سال اخیر به شدت افزایشی شده است که این امر هم ناشی از نظام توزیع مواد اولیه و نظام نامتعادل سهمیه و بورس است. مواد اولیه مادر همچون پی‌بی سی هم که در کشور تولید می‌شود بسیار گران‌تر از قیمت‌های جهانی است.

رئیس کمیسیون صادرات جامعه کفش ایران ادامه داد: قاچاقی که امروزه انجام می‌شود بسیار قانونی و سازماندهی شده و توسط پست ارسال می‌شود. برآورد میدانی نشان می‌دهد که شاهد رشد ۷۰ درصدی قاچاق کفش نسبت به ۲ سال قبل هستیم.

وی درباره تولید کفش نیز گفت: رتبه ۱۱ جهان را از نظر تولید دارا هستیم و قم قطب تولید کفش ماشینی محسوب می‌شود و ۷۰ درصد صادرات کفش مربوط به این استان می‌شود.

تکمیل می شود…

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه