اخبار ویژهانرژی

امضای ۹ قرارداد در صنعت پتروشیمی



به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاه میرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه نمایشگاه در نشست خبری با اصحاب رسانه از افزوده شدن ۱۲ مجتمع تازه پتروشیمی به واحدهای پتروشیمی کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش واحدهای تکمیلی از طریق فروش اعتباری تأمین شده است.

وی با اشاره به قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که پیش از این نشست امضا شد، اظهار کرد: امروز شاهد امضای ۹ قرارداد و ۹ تفاهم‌نامه همکاری در صنعت پتروشیمی بودیم که با شرکت‌های داخلی امضا شد، در حالی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این صنعت به شرکت‌های خارجی وابسته بود.

شاهمیرزایی ادامه داد: برنامه‌ریزی های برای توسعه صنعت پتروشیمی انجام شده و انتظار می‌رود امسال با همت بالای همه صنعتگران صنعت پتروشیمی همسو با سیاست‌های مقام معظم رهبری به‌منظور مهار تورم و رشد تولید، به‌طور میانگین هر ماه یک طرح پتروشیمی به تولید برسد.

وی ادامه داد: این خبر بسیار مطلوبی برای این صنعت است، چراکه بهره‌برداری از طرح افزون بر اشتغال پایدار، تولید ملی را افزایش می‌دهد و به‌دنبال تولید محصولات بالادستی و میانی پتروشیمی، صنایع تکمیلی نیز از واردات خوراک بی‌نیاز می‌شوند.

معاون وزیر نفت توضیح داد: همه سهامداران و سرمایه‌گذاران باید همت را بر این گذارند که با کمک شرکت ملی صنایع پتروشیمی این برنامه راهبردی سال را به بهترین نحو محقق کنیم.

به گفته این مقام مسئول در سال جاری با بهره‌برداری از طرح‌های جدید، ۱۲ مجتمع تازه پتروشیمی به مجتمع‌های پتروشیمی کشور افزوده می‌شود. حدود یک ماه گذشته نیز پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی با همت همه فناوران داخلی و سازندگان کالا و تجهیزات در دو تا سه حوزه کارهای نیمه‌تمام را کامل کنند، افزود: بنابراین اهتمام شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که وابستگی ۱۵ تا ۲۵ درصدی به کالا و تجهیزات را که در برخی از طرح‌ها وجود دارد به صفر نزدیک کنیم تا صنعت پتروشیمی نیازهای کالایی و تجهیزاتی خود را از سازندگان داخلی تأمین کند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: در بخش مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها برنامه اعلام شده است و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با کمک همه فناوران، پارک‌ها، مراکز پژوهشی و دانشگاهی همت ویژه‌ای در دستور کار قرار دادند تا پایان دولت سیزدهم تولید همه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی که به‌عنوان یک محصول راهبردی در پتروشیمی‌ها مورد نیاز است، تحقق یابد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: خودکفایی در کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی از اهمیت به سزایی برخوردار است. اگر در این زمینه خودکفا بودیم گام‌های تکمیل زنجیره ارزش را سریع‌تر برمی‌داشتیم که البته برنامه راهبردی و قطعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم تحقق همین امر است تا جشن تکمیل زنجیره ارزش را در سال‌های نه‌چندان دور بگیریم.

این مقام مسئول از همه فناوران، صنعتگران و سرمایه‌گذارانی که دل در گرو اعتلای ایران دارند، دعوت کرد به کمک این صنعت بیایند تا این چند قدم باقی مانده تکمیل شود و صنعت پتروشیمی به قله خودکفایی برسد.

وی ادامه داد: توانایی لازم برای خودکفایی در صنعت پتروشیمی در میان متخصصان و دانشمندان ایرانی وجود دارد، گفت: برنامه این شرکت این است که در کاتالیست‌ها تا پایان این دولت و کالا و تجهیزات حداقل در ۵ تا ۶ سال آینده به خودکفایی برسیم. در اجرای طرح‌های موجود توانا هستیم، اما در بومی‌سازی دانش‌های فنی باید تمرکز کنیم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی بخش حفظ محیط زیست شاگرد اول صنایع دیگر است، تصریح کرد: بالغ بر ۵۳ درصد فضای صنعتی مجتمع‌های پتروشیمی کشور به فضای سبز اختصاص داده شده است، در حالی که تکلیف این صنعت حداکثر ۱۰ درصد از فضای صنعتی است.

وی ادامه داد: بسیاری از طرح‌های صنعت پتروشیمی مانند طرح همت و همچنین ان‌جی‌ال‌ها که پتروشیمی‌ها ورود کرده‌اند از پروژه‌های زیست محیطی هستند و حتی صنعت پتروشیمی فراتر از آن به‌منظور بهبود فرآیندها و استفاده از فرآیندهای سازگار با محیط زیست برنامه‌ریزی کرده است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع مهر

نوشته های مشابه