عمران و اشتغال

امکان تشکیل جلسه مجازی در سامانه خودنویس فراهم شد



امکان تشکیل جلسه مجازی در سامانه خودنویس فراهم شد

در سامانه خودنویس که تا پیش از این امکان انعقاد قراردادهای رایگان اجاره فراهم بوده سه سرویس جدید شامل بررسی اهلیت، تصدیق سند و جلسه مجازی افزوده شده است.

به گزارش ایسنا، سوم خرداد سال ۱۴۰۲ امکان ثبت رایگان قرارداد اجاره در سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی ایجاد شد. در ادامه سامانه‌ای تحت عنوان «خودنویس» با امکان انعقاد قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری راه‌اندازی و ۲۱ بهمن ماه به مشاوران املاک استان تهران اعلام شد سامانه ایران املاک از دسترس خارج و مشاوران برای انعقاد قرارداد به سامانه خودنویس مراجعه کنند.

خرداد ۱۴۰۳ شرایط خرید و فروش مسکن با ارایه کد رهگیری رایگان نیز در سامانه خودنویس فراهم شد.

مشاوران املاک معتقدند راه اندازی سامانه خودنویس، اشتغال این صنف را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش درآمد آنها می‌شود. اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد که در جریان ایجاد این سامانه با مشاوران املاک مشوت نشده است.

این انتقاد منجر به آن شد که مشاوران املاک در جریان شکل‌گیری سامانه «کاتب» با قوه قضاییه و دفاتر اسناد رسمی همکاری کنند که هم اکنون در این سامانه نیز به عنوان سامانه بالادستی خودنویس، انواع سرویسهای ثبتی ارایه می شود.

در سامانه کاتب دریافت خدمات ثبتی اعم از استعلام ملک، مالک، اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، مالکیت معنوی، تعیین نام شرکت و… به صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

از طرف دیگر وزارت راه و شهرسازی به تدریج سرویس های جدیدی به سامانه خودنویس اضافه کرد.

به تازگی نیز مدیر سامانه خودنویس با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلیون قرارداد اجاره در این سامانه به ثبت رسیده از افزودن سرویس‌های بررسی اهلیت، تصدیق سند و جلسه مجازی به سامانه خودنویس خبر داد.

مهدی ساسانی تصریح کرد: تمامی قراردادهای اجاره و خرید و فروش از نسخه قدیمی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات (ایران املاک) به نسخه جدید آن (خودنویس) منتقل شده است و مشاوران املاک در سامانه خودنویس دسترسی کامل به این موارد دارند و می‌توانند انواع قرارداد اجاره و خرید و فروش را در این سامانه ثبت کنند.

به گفته وی، از کل قراردادهای ثبت شده، تعداد ۷۸ هزار و ۵۰۴ قرارداد توسط ۲۱ هزار و ۷۴۶ بنگاه مشاور املاک به ثبت رسیده و سایر قراردادها توسط کاربران به شکل موجر و مستاجر است.

مدیر سامانه خودنویس اعلام کرد: تعداد کل کاربران یکتا بر اساس کدملی در تمامی قراردادها بدون احتساب شاهدان یک میلیون و ۸۵۹ هزار و ۱۱۴۰ نفر و تعداد کل افراد یکتا بر اساس کدملی با احتساب شاهدان معادل ۳ میلیون و ۷۶ هزار و ۶۹۶ نفر است.

ساسانی افزود: در بخش اجاره، تعداد قراردادهای ثبت شده توسط موجران معادل ۸۴۷ هزار و ۶۱۰ نفر و توسط مستاجران معادل ۸۷۲ هزار و ۴۸۶ نفر است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه