کشاورزی و دامپروری

اهلی‌سازی بذور گیاهان دارویی در راستای توسعه صنعتی آن



اهلی‌سازی بذور گیاهان دارویی در راستای توسعه صنعتی آن

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین زینلی، مجری طرح ملی گیاهان دارویی، گفت: دستاوردهای علمی وزارت جهاد کشاورزی در اصلاح و اهلی‌سازی بذور گیاهان دارویی به ثمر نشست و این دستاورد نویدبخش توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور است.

وی از ثبت و معرفی دو ژنوتیپ آویشن دنایی توسط مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خبر داد و گفت: دو ژنوتیپ آویشن دنایی با نام‌های رایحه و شمیم توسط علی‌اشرف جعفری عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ارائه و در یکصد و پنجمین جلسه کمیته معرفی رقم مورد تأیید قرار گرفت.

زینلی افزود: از ویژگی‌های ژنوتیپ رایحه می‌توان به مواردی از جمله سازگاری وسیع آن به مناطق معتدل و سرد کشور اشاره کرد که این رقم دیررس و دارای عملکرد سرشاخه ۲۰۳۹ کیلوگرم در هکتار، بازده اسانس ۱.۹۵ درصد، تولید اسانس ۴۴ کیلوگرم در هکتار و درصد تیمول ۷۰ درصد با تولید تیمول ۳۰.۸ کیلوگرم در هکتار است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: همچنین رقم شمیم نیز متوسط‌رس بوده و دارای سازگاری وسیع به مناطق معتدل و سرد کشور است که دارای عملکرد سرشاخه ۱۷۸۰ کیلوگرم در هکتار، بازده اسانس ۲.۱۰ درصد، تولید اسانس ۴۲.۳ کیلوگرم در هکتار و درصد تیمول ۶۹ درصد و عملکرد تیمول ۲۸.۳ کیلوگرم در هکتار است.

زینلی ادامه داد: برخی از ژنوتیپ‌های گیاهانی مثل رازیانه، ماریتغال، گل محمدی و سایر گیاهان نیز در سنوات گذشته مورد تأیید واقع شده و معرفی شده‌اند و بسیاری از گونه‌های دیگر در دست انجام فرآیندهای قانونی ثبت و بررسی قرار دارند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع :مهر

نوشته های مشابه