کشاورزی و دامپروری

برآورد تولید ۳.۷ میلیون تن محصولات گلخانه‌ای در سال ۱۴۰۳



برآورد تولید ۳.۷ میلیون تن محصولات گلخانه‌ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، الهام فتاحی‌فر مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی، گفت: با توجه به افزایش میزان تولیدات گلخانه‌ای، ضرورت دارد نهاده‌های مورد نیاز مانند بذر، کود، سم و بستر کشت به میزان کافی و با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی افزود: در همین حال بر ارتقای دانش فنی و آموزش کارشناسان و بهره‌برداران، افزایش صادرات با تجهیز و تکمیل پایانه‌های صادراتی و زیرساخت‌های حمل و نقل داخلی و خارجی، رعایت استانداردهای کشورهای هدف صادرات، اصلاح و نوسازی واحدهای گلخانه‌ای و شناسه‌دار کردن واحدهای گلخانه‌ای، توسعه بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی با توجه به رشد تولید و تغییرات اقلیمی در این حوزه تاکید کرد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مجموع سطح گلخانه‌های احداث شده و در حال احداث کشور ۲۷ هزار هکتار است و طبق آمار رسمی سال ۱۴۰۱ سطح گلخانه‌های احداث شده حدود ۱۸ هزار و ۲۳۹ هکتار است.

فتاحی فر افزود: از این سطح احداث شده طبق آمار رسمی سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار و ۹۴۸ هکتار مربوط به گلخانه‌های سبزی و صیفی با تولید ۳.۱ میلیون تن محصول و ۳ هزار و ۳۳۲ هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی با تولید ۲۴ میلیارد عدد است و با احداث هر هکتار گلخانه برای حدود ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و پایدار و حدود دو برابر همین عدد اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

مدیرکل دفتر گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی درباره صادرات محصولات گلخانه نیز اعلام کرد: در چهار ماهه نخست امسال نزدیک به ۲۴۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است و در سال گذشته طبق آمار گمرک ایران بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، زینتی و قارچ خوراکی به ارزش ۳۱۶ میلیون دلار صادر شد.

فتاحی فر درباره گلخانه‌های کوچک مقیاس اذعان داشت: برای گلخانه‌های کوچک مقیاس، مجوز صادر می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مطالعه و انتخاب محصول مناسب در این گلخانه‌ها، تولید اقتصادی داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور انواع گلخانه‌ها با فناوری‌های بالا و متوسط وجود دارد که از نظر کمیت و کیفیت قابل رقابت با گلخانه‌های کشورهای پیشرو هستند و برخی از گلخانه‌های قدیمی نیز در برنامه اصلاح و نوسازی قرار گرفته‌اند که با تامین تسهیلات مورد نیاز و حمایت از این گلخانه‌داران می‌توان وضعیت کمی و کیفی تولیدات گلخانه‌ای و مصرف بهینه انرژی را ارتقا داد.

وی اضافه کرد: با اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر در کشور به همت تولید کنندگان محصولات گلخانه‌ای و سازندگان سازه‌ها و تجهیزات گلخانه‌ای انجام گرفته و همچنین با حمایت‌های دولتی، کشور از وارد کننده تجهیزات و تاسیسات گلخانه‌ای به صادر کننده برخی از این اقلام تبدیل شده و ارزبری در این زمینه کاهش یافته است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع :مهر

نوشته های مشابه