ارتباطات و فن آوری اطلاعات

بومی سازی سیستم سنجش اختلالات و ناهنجاری‌های اسکلتی



به گزارش خبرنگار مهر، سیستم سنجش اختلالات و ناهنجاری‌های اسکلتی توسط محمد یوسفی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی، بومی‌سازی شد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی در این باره گفت: این محصول، تشخیص دهنده اختلالات اسکلتی بدن انسان در نماهای مختلف است که از نشانگرهای فعال و غیرفعال فروسرخ و دوربین فروسرخ جهت استخراج اختلالات و ناهنجاری‌های بدن استفاده می‌کند.

محمد یوسفی خاطرنشان کرد: پس از ثبت تصویر توسط نرم افزار، دستگاه در نماهای مختلف بدن را (تصویر فونتانل قدامی و خلفی و تصویر ساجیتال) تصاویر در نرم افزار توسط الگوریتم‌های پردازش تصویر و معادلات بیومکانیکی آنالیز می‌شود و بعد از آن داده‌های بیومکانیکی مانند زوایای مفصلی با داده‌های نرمال موجود در پس زمینه نرم افزار مقایسه شده و نتیجه به صورت یک گزارش منسجم و کامل در قالب پی دی اف در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

به گفته وی در هر بخش در صورت وجود ناهنجاری، تمرینات مرتبط با رفع و بهبود ناهنجاری توسط نرم افزار پیشنهاد می‌شود که با تائید پزشک قابل استفاده خواهد بود.

وی با بیان اینکه طراحی تمام صفحات، الگوریتم‌ها و معادلات نرم افزار سیستم، توسط متخصصان شرکت انجام و از زبان برنامه نویسی استاندارد استفاده شده است، تصریح کرد: داده‌های نرمال نرم‌افزار با افزایش داده‌های کاربران به روزرسانی شده است و در آینده با داده‌های بیشتر بهبود خواهد یافت.

یوسفی همچنین در ادامه در خصوص ظرفیت تولید این محصول گفت: این محصول برای اولین بار در کشور بومی سازی شده است و ما امکان تولید ۲۵۰ دستگاه در سال را داریم.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح ۲۵ نفر مشغول به کار شده‌اند در زمینه صادرات سیستم سنجش اختلالات اسکلتی یادآور شد: به دلیل موانع مالی هنوز موفق به صادرات آن نشده‌ایم با این وجود درخواست‌هایی از سوی کشورهای چین، عراق و افغانستان داشته‌ایم که در صورت انجام این کار، ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

شایان ذکر است که شرکت دانش بنیان پویا گام آزما تجهیز در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ با استقرار در زیست بوم دانشگاه بیرجند، فعالیت خود را در حوزه تجهیزات پزشکی آغاز کرده و دارای چندین محصول در حوزه پزشکی و یک محصول دانش بنیان است.

نرم افزار جامع آنالیز حرکت سه بعدی و تحلیل داده‌های بیومکانیکی، مارکرهای رفلکتیو (کاربردی در آزمایشگاه‌های آنالیز حرکت)، سیستم هوشمند فشارسنج کف پایی، دوربین حرارتی پزشکی و کفی‌های شکل پذیر از محصولات این شرکت هستند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع مهر

نوشته های مشابه