اقتصاد کلانبانکخودرودلارکشاورزییورو

تامین ارز واردات به ۳۷.۶ میلیارد دلار رسید


براساس اعلام بانک مرکزی، تامین ارز مورد نیاز واردات کالاها از ابتدای سال جاری تا ۲۵ مهر ماه به ۳۷ میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۲۵ مهر ماه امسال، ۳۷ میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۸ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۲۰ میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار، برای خدمات ۸۶۶ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۸ میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است.

تامین ارز واردات به ۳۷.۶ میلیارد دلار رسید

تامین ارز واردات به ۳۷.۶ میلیارد دلار رسید

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۶ میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱ میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار ارز تامین کرده است. براین اساس، بانک مرکزی در مجموع ۸ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر تامین کرده است.

گفتنی است؛ تخصیص و تامین ارز کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی الزام قانونی است (قانون بودجه) که بانک مرکزی مکلف به اجرای این بند قانونی است. مطابق تبصره (۴) بند (الف) قانون بودجه سال۱۴۰۳، «دولت و دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۰۷/۰۸ از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجاز هستند، ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو (معادل حدودا ۱۵ میلیارد دلار) برای واردات صرفا کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی که فهرست آن به تصویب هیات وزیران می‌رسد به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، به نرخ ترجیحی اقدام کنند. این بدان معناست که پرداخت ارز ترجیحی تکلیف قانون بودجه است که بانک مرکزی هم به امر قانون مکلف به پرداخت آن است.

این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۲۰ میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۸ میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار و در مجموع ۲۸ میلیارد دلار و ۶۵۴ میلیون دلار تامین ارز صنایع صورت گرفته است.

تامین ارز واردات به ۳۷.۶ میلیارد دلار رسید

علاوه براین، تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل دو میلیارد و ۷۴۵ میلیون دلار، «صنایع معدنی» ۲ میلیارد و ۷۵ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل دو میلیارد و ۲۵ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» دو میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل یک میلیارد و ۵ میلیون دلار صورت گرفته است.

این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار، یک میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار، یک میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار، ۲۸۴ میلیون دلار، ۷۱۵ میلیون دلار، ۵۳ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲۵ مهر ماه سال جاری دریافت کرده اند.

همچنین تا تاریخ ۲۵ مهر ماه، سایر صنایع ۷ میلیارد و ۷۴۱ میلیون دلار ارز نیمایی و بیش از دو میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلارارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.

تامین ارز واردات به ۳۷.۶ میلیارد دلار رسید

بر اساس این گزارش، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۵ شهریور ماه، ۴۴ هزار و ۴۷۸ تومان برای دلار، ۴۸ هزار و ۴۸۰ تومان برای یورو، ۱۲ هزار و ۱۱۱ تومان برای درهم، ۶ هزار و ۲۴۷ تومان برای یوآن، ۴۵۸ تومان برای روبل، هزار و ۲۹۹ تومان برای لیر ترکیه محاسبه شده است.

تامین ارز واردات به ۳۷.۶ میلیارد دلار رسید

گفتنی است، در روز چهارشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۵۰ هزار و ۱۸۶ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۷۰۲ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۶۶۵ تومان مورد مبادله قرار گرفت. هم‌چنین تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۳۰۲ تومان، مبادله یورو با نرخ ۵۲ هزار و ۶۴۸ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۱۵۲ تومان بود.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه