انرژی

تنگه هرمز جایگزینی ندارد/ تغییر سقف سوختگیری با کارت های شخصی



تنگه هرمز جایگزینی ندارد/ تغییر سقف سوختگیری با کارت های شخصی

به گزارش خبرنگار مهر، تنگه هرمز جایگزین ندارد، خطر فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور، سقف سوختگیری با کارت‌های شخصی تغییر کرد و بارش‌ها در پاییز گذشته ۳۲ درصد کاهش یافت از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

عبور یک پنجم نفت جهان از تنگه هرمز / تنگه ایرانی جایگزین ندارد

فریدون برکشلی رئیس مرکز مطالعات انرژی وین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بخش اعظمی از نفت خام تجاری دنیا از تنگه هرمز تأمین می‌شود، گفت: ۲۰ درصد از نفت خام تجاری دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند. ضمن آنکه تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان، قطر، عراق، امارات، کویت و ایران از این مسیر عبور می‌کنند.

به گفته وی برای صادرات نفت و فرآورده‌های آن راه جایگزین تنگه هرمز وجود ندارد. البته ممکن است در دراز مدت از طریق خط لوله جایگزینی برای آن ایجاد شود.

وزیر نفت در عسلویه: نگران بروز بحران از سوی دشمنان نیستیم

محسن پاک‌نژاد وزیر نفت به منظور بازید میدانی از عسلویه به این منطقه سفر کرده است، گفت: سفر به عسلویه به‌منظور بازدید از این منطقه و قدردانی از زحمات و تلاش‌های همکارانم که در سکوها فعالیت می‌کنند و نقشی تعیین کننده در تأمین گاز کشور دارند انجام می‌شود.

وی افزود: در این سفر با مشکلاتی که ممکن است این عزیزان داشته باشند آشنا می‌شوم و درصدد رفع آنها خواهیم بود، اگرچه از گذشته نکاتی مدنظر داشته‌ام و اقدام‌هایی برای رفع مشکلات انجام شده است، اما تمایل دارم که این موضوع را مستقیم از زبان آنها شنیده تا چالش‌ها برطرف شود.

وزیر نفت تصریح کرد: این یک بازدید عادی است، ما نگران بحران‌هایی که دشمنان انقلاب ایجاد می‌کنند نیستیم و این سفر برای ما سفری کاری و عادی به شمار می‌آید.

خطر فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور

عیسی بزرگ زاده سخنگوی آب با تاکید بر کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی گفت: اکنون ۴۲۲ دشت کشور به دلیل برداشت‌های بی‌رویه در فهرست ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته و ۳۵۹ دشت نیز با خطر فرونشست قرار دارند.

برنامه‌ریزی نصب ۹ میلیون کنتور هوشمند برق طی دو سال آینده

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۴ میلیون کنتور هوشمند در کشور نصب شده است، گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا طی دو سال آینده ۹ میلیون کنتور هوشمند به تعداد کنتورهای هوشمند موجود اضافه کنیم که جزئیات بیشتر آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی صنایع تا تابستان آینده ۵ برابر می‌شود

سید زمان حسینی مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی توانیر ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی صنایع را در حال حاضر ۳۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: این میزان تا تابستان آینده به ۱۵۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

آمادگی کامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تأمین سوخت زمستانی

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که با برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری بنزین و نفت‌گاز، آمادگی کامل برای تأمین سوخت زمستانی وجود دارد.

هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های مرتبط برای تضمین توزیع بهینه سوخت در نقاط مختلف کشور انجام شده و تمرکز بر تأمین سوخت نیروگاه‌های حرارتی و کارخانه‌های سیمان که با محدودیت گاز طبیعی روبه‌رو هستند در اولویت قرار گرفته است، همچنین در سال ۱۴۰۳ تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها با رشد ۳۹ درصدی همراه است.

شتاب بخشی تکمیل عملیات کاهش سوخت گازهای مشعل

محمد نعمتی مدیر پالایشگاه دهم پارس جنوبی گفت: پالایشگاه دهم پارس جنوبی همه توان خود را به‌منظور پیشرفت پروژه کاهش انتشار گازهای مشعل به‌کار گرفته است و از اقدام‌های شاخص و نوآورانه در این حوزه استفاده می‌شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع کاهش انتشار گازهای مشعل و تأثیر مستقیم و قابل توجه آن در بروز آلودگی‌های محیط زیستی، همچنین نگرانی‌های موجود، به‌منظور پیگیری تازه‌ترین وضع پیشرفت این پروژه در بخش خرید و تأمین کالای مورد نیاز، نشستی با حضور مسئولان مرتبط در پالایشگاه و پیمانکار مربوطه برگزار شد.

کاهش ۱۳ درصدی ورودی سدها از ابتدای مهرماه

سال آبی هر سال از ابتدای مهر آغاز می‌شود و از ابتدای مهر ماه تا ۱۴ مهر میزان ورودی سدها ۳۸ میلیون متر مکعب بوده در حالی که سال گذشته این عدد به ۵۳ میلیون متر مکعب می‌رسید و اکنون کاهش ۱۳ درصدی ورودی سدها را شاهد هستیم.

البته خروجی سدها کمی امیدوار کننده به نظر می‌رسد و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد به طوری که در هفته دوم مهر ماه جاری خروجی سدها یک میلیارد و ۹ میلیون متر مکعب بوده در حالی که سال گذشته این عدد به یک میلیارد و ۳۴ میلیون متر مکعب می‌رسید.

سقف سوختگیری با کارت‌های شخصی تغییر کرد

براساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از روز پنجشنبه سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی در سراسر کشور (به‌جز استان‌های مرزی) که تا پیش از این ۶۰ لیتر در هر نوبت بود، به ۵۰ لیتر در هر نوبت تغییر کرده است.

بر همین مبنا نیز دارندگان کارت سوخت شخصی خودروها با کارت خود در هر نوبت سوخت‌گیری تا سقف ۵۰ لیتر می‌توانند بنزین دریافت کرده و فقط دو بار در شبانه‌روز می‌توانند از کارت خود استفاده کنند.

این مسئله در تمامی کشور به جز استان‌های مرزی که شرایط سوخت‌گیری در آنها متفاوت است، پیاده‌سازی شده است. همچنین سقف سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه‌ها، ۸۰۰۰ لیتر در شبانه روز بوده که اخیراً کارت‌هایی با سقف ۷۰۰۰ لیتر نیز در جایگاه‌های عرضه، توزیع شده است.

سهمیه ماهانه کارت سوخت تغییری نکرده است

کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در سوخت گیری کارت‌های سوخت شخصی گفت: سهمیه ماهانه کارت سوخت تغییری نکرده است و فقط سقف برداشت روزانه ۶۰ لیتر به ۵۰ لیتر تغییر کرده است. در واقع هر مصرف کننده می‌تواند با کارت خود روزانه دو بار تا سقف ۵۰ لیتر بنزین بزند که مجموعاً ۱۰۰ لیتر در روز می‌شود.

۲۰ درصد از صنعت پتروشیمی کشور فعال نیست

حسن عباس زاده سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در دومین همایش مدیریت ایمنی فرآیند گفت: توسعه صنعت پتروشیمی مانند دیگر جوامع منحنی عمر داشته و رشد کرده که هم اکنون در این بخش ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت قرار داریم و اکنون تقریباً از ۸۰ درصد ظرفیت نصب شده استفاده می‌کنیم.

به گفته این مقام مسئول، ۲۰ درصد دیگر به دلایل مختلف از جمله خوراک، تعمیرات و مشکلات فرآیندی فعال نیستند. اگرچه حدود ۶۰ درصد عدم تولید در اثر کمبود خوراک است، اما بخشی هم به موضوعات فرآیندی مربوط می‌شود. و در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده است که ظرفیت تولید این صنعت سالانه به ۱۳۱ میلیون تن برسد.

تولید نفت خام ایران ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد

مظاهر انصاری مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت در دومین همایش فرآیند ایمنی با بیان اینکه وزارت نفت تا سال آینده باید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه کند. باید توجه شود که با کمبود گاز در فصل سرد و تأمین خوراک پتروشیمی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های امنیت انرژی موضوع اچ‌اس‌ئی است، اظهار کرد: نقش کلیدی اچ‌اس‌ئی از ابتدا تا انتهای زنجیره چرخه تولید محسوس است و در صورت بروز اختلال در این زنجیره، به امنیت انرژی ضربه وارد می‌شود. اهمیت جایگاه اچ‌اس‌ئی در زنجیره تولید تا صادرات باید مشخص شود.

وزیر نفت وارد جزیره خارگ شد

محسن پاک‌نژاد وزیر نفت به‌منظور بازدید از تأسیسات صنعت نفت و دیدار با کارکنان عملیاتی مستقر در جزیره خارگ دقایقی پیش وارد این جزیره در خلیج همیشه فارس شد.

بر اساس این گزارش، در میان ۲۰ پایانه بزرگ نفتی جهان، خارگ از نظر حجم و دقت در عملیات بارگیری و ذخیره‌سازی در طول سال از همه پایانه‌ها فعال‌تر است.

خارگ هم‌اکنون توان پهلودهی همزمان به ۹ نفتکش با ظرفیت‌های گوناگون را داراست، همچنین پایانه نفتی خارگ امکان ذخیره‌سازی بیش از ۲۳ میلیون بشکه نفت خام و تحویل روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت خام به مشتریان را دارد.

مدیریت ناترازی انرژی را پیگیری می‌کنیم

محسن پاک‌نژاد وزیر نفت، در حاشیه بازدید از سکوی A فاز ۱۸ و سکوی فاز پنجم میدان مشترک پارس جنوبی ضمن بررسی وضع تولید این میدان گفت: تولید ثروت کشور و تأمین امنیت انرژی بخش خانگی، تجاری و صنایع کشور به‌دست کارکنان صنعت نفت رقم می‌خورد، از این رو در این سفر از زحمات کارکنان صنعت نفت قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه این سفر و حضور در منطقه عسلویه به‌منظور بررسی وضع شرایط تولید گاز کشور انجام شد، افزود: این سفر با توجه اینکه به فصل سرد سال نزدیک می‌شویم و گرفتاری‌هایی که موضوع ناترازی در تولید و مصرف گاز ایجاد می‌کند انجام شده است.

پاک‌نژاد درباره رفع ناترازی در بحث انرژی نیز بیان کرد: مدیریت در ناترازی انرژی را در بخش‌های تولید حامل‌های انرژی و بهینه‌سازی مصرف پیگیری می‌کنیم.

اعلام آمادگی ۵ شرکت برای تولید بنزین از متانول

حسن عباس‌زاده، سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در حاشیه دومین همایش مدیریت ایمنی فرآیند صنعت نفت در جمع خبرنگاران گفت: یکی از راهکارهایی برای جبران ناترازی سوخت در کشور تبدیل طرح‌های متانول به بنزین یا MTG است که این یکی از روش‌های افزایش ظرفیت تولید بنزین در کشور است.

عباس‌زاده با بیان اینکه ۵ شرکت متانولی برای تولید بنزین در سامانه مجوزها ثبت‌نام کردند، گفت: قرار شده به این موضوع در قالب آئین‌نامه‌ای که هیئت دولت در خردادماه امسال ابلاغ کرد، به تولیدکنندگان بنزین از متانول، تخفیفی ۱۶ تا ۱۷ درصدی در خوراک اعطا شود تا بازدهی بهتری داشته باشند.

۹ میلیارد مترمکعب آب شرب در سال تولید می‌شود

علی سیدزاده مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آبفای کشور از تولید سالانه ۹ میلیارد متر مکعب آب شرب در کشور خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ مصرف آب شرب به ۶ میلیارد و ۱۵۵ میلیون مترمکعب رسید.

دامنه ۱۸ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قبوض برق

عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر گفت: قبض برق مشترکانی که بیش از الگو مصرف کرده و در زمره بسیار پرمصرف قرار می‌گیرند، بیشتر تحت تأثیر این تغییر الگو قرار خواهد گرفت.

وی در عین حال تاکید کرد: مصرف برق ۷۵ درصد از مشترکان زیرالگو و دارای مصارف متعارف (۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه) است که هزینه قبض آنها به حدود ۱۸ هزار تومان می‌رسد، اما این مبلغ برای مشترکانی که بیش از الگو و تا مرز ۸۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند، پلکانی افزایش یافته و به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

مدیرعامل شرکت توانیر در سمت خود ابقاء شد

با حکم عباس علی آبادی وزیر نیرو، مصطفی رجبی مشهدی برای مدت دو سال به عنوان عضو اصلی، رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت توانیر منصوب شد.

افزایش تعرفه آب به نتیجه نهایی نرسیده است

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب گفت: هر گونه تعرفه گذاری برای قیمت آب در چهارچوب برنامه هفتم خواهد بوده و هنوز هم به نتیجه نهایی نرسیده است. این افزایش قیمت ابتدا باید در دولت مصوب شود و مشخص شود به چه میزان تغییر پیدا می‌کند.

بارش‌ها در پاییز گذشته ۳۲ درصد کاهش یافت

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب گفت: سال گذشته پاییز و زمستان خوبی نداشتیم، در پاییز ۳۲ درصد و در زمستان ۱۷ درصد کاهش بارندگی داشتیم اما در بهار بارندگی مطلوبی وجود داشت که تبدیل به روان آب می‌شد.

قاسم زاده اضافه کرد: استان‌های تهران، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سمنان، قزوین و فارس استان‌هایی بودند که بارندگی زیر نرمال داشتند.

۹۰ درصد برق کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود

ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: ۹۰ درصد برق از نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود، صرفه‌جویی مصرف سوخت در فصل سرد سال نقش مهمی در تأمین سوخت کافی برای واحدهای نیروگاهی دارد.

اجرای ۱۴ مگاپروژه برای کاهش ناترازی برق در اوج بار تابستان آینده

همایون حائری معاون وزیر نیرو، گفت: وزارت نیرو با هدف کاهش ناترازی برق در اوج بار سال آینده ۱۴ مگاپروژه را برنامه‌ریزی کرده است که ۶ مورد آن به تولید و توسعه ظرفیت نیروگاهی، ۲ پروژه به توسعه شبکه برق، ۲ پروژه به تأمین مالی، ۳ پروژه به مدیریت و بهینه‌سازی مصرف و ۱ پروژه به استفاده حداکثری از قابلیت‌های شبکه اختصاص دارد.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو در خصوص برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توسعه ظرفیت تولید برق کشور تا پیش از اوج بار سال ۱۴۰۴، اظهار داشت: احداث نیروگاه جدید حرارتی، انجام به موقع و کامل تعمیرات نیروگاه‌ها، ارتقا و رفع محدودیت واحدهای نیروگاهی موجود، احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر، استفاده حداکثری از تولید برق نیروگاه‌های صنایع و حفظ منابع آبی و در مدار بودن کامل نیروگاه‌های برقابی از جمله اقداماتی است که برای افزایش ظرفیت تولید برق کشو اجرایی خواهد شد.

تأمین برق پایدار با تعمیرات به موقع نیروگاهی فراهم شود

عباس علی آبادی وزیر نیرو در جلسه امور برق و انرژی وزارت نیرو که با حضور مدیران ارشد صنعت برق کشور برگزار شد، با تاکید بر لزوم اجرای دقیق برنامه‌های تنظیم شده با هدف تأمین برق پایدار زمستان و تابستان آینده گفت: با توجه به کاهش مصرف برق در فصل سرد سال، لازم است توجه ویژه‌ای به انجام به موقع تعمیرات و رفع محدودیت‌های نیروگاهی صورت گیرد تا بتوانیم در اوج بار سال آینده با حداکثر ظرفیت موجود نسبت به تولید و تأمین برق اقدام کنیم.

همکاری پالایشگاه‌های پارس جنوبی با بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان

احمد باهوش دراین‌باره توضیح داد: سازندگان داخلی همواره اثبات کرده‌اند که در کنار مجتمع گاز پارس جنوبی هستند و اکنون مدیران این مجموعه استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌ها و سازندگان داخلی را اولویت نخست خود می‌دانند.

وی ادامه داد: مجتمع گاز پارس جنوبی اکنون با بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۲۰۰ شرکت تولیدی در حوزه‌های بازرگانی، پژوهشی و ساخت بار اولی‌ها به‌منظور تأمین قطعات و تجهیزات حیاتی پالایشگاه‌های سیزده‌گانه همکاری دارد.

برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی را به قیمت واقعی می خریم

عباس علی آبادی وزیر نیرو در خصوص ناترازی در تأمین برق و آب گفت: واقعیت این است که ناترازی بزرگی در حوزه برق و آب داریم که ناشی از بدمصرفی و نرسیدن ظرفیت‌های تولیدی به شرایط بهره‌برداری است و در حال تلاش هستیم که آن را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه درسال جاری برنامه گسترده‌ای برای نیروگاه‌های تجدید پذیر داریم، ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی برای حدود ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی هستیم. شروع کار زمانبر است اما پس از شکل‌گیری سرعت آن افزایش پیدا می‌کند.

علی آبادی ادامه داد: در حال تلاش هستیم تأمین مالی کنیم و برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی را به قیمت واقعی خریداری کنیم تا جذابیت اقتصادی داشته باشد؛ جذابیت محیط کسب و کار در دستورکار قرار دارد.

افزایش ۳۰۰ میلیون متر مکعبی گاز با اجرای قرارداد ایران و روسیه

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری سومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران گفت: قرارداد گازی در دولت گذشته دنبال می‌شد که ناتمام ماند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید از طریق واردات بستری برای صادرات آن فراهم شود، خاطرنشان کرد: این قرارداد گازی که در دولت قبل نا تمام ماند در حال پیگیری آن هستیم که در صورت اجرایی شدن آن امکان واردات ۳۰۰ میلیون متر مکعبی در روز وجود دارد.

مصارف برق خارج از الگو باید به صورت غیریارانه‌ای تأمین شود

عباس علی آبادی وزیر نیرو با تأکید بر ضرورت تأمین نقدینگی کافی برای توسعه نیروگاه‌های حرارتی کشور اضافه کرد: لازم است تا از طریق اصلاح اقتصاد صنعت برق و جذاب کردن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه نسبت به توسعه ظرفیت تولید اقدام کنیم.

وزیر نیرو از بهبود فضای کسب و کار در صنعت برق و مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی به عنوان دو دستور کار مهم وزارت نیرو در دوره جدید یاد کرد و افزود: اگرچه وزارت نیرو متعهد است تا میزان نیاز برق بخش‌های مختلف در سطح الگو را به صورت یارانه‌ای تأمین کند، اما لازم است با هدف بهبود وضعیت اقتصادی صنعت برق، تعرفه مصارف خارج از الگو به صورت غیریارانه‌ای تأمین شود.

دریافت ۴۳۷ میلیون مترمکعب حق‌آبه ایران از هیرمند

میثم مهدی‌پور، معاون رسانه‌ای نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، روز سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در سال آبی گذشته ۴۳۷ میلیون متر مکعب حق‌آبه ایران از رود هیرمند، وارد کشور شد.

پیش از این و در روز چهارم خرداد ماه، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور تأیید کرد که در سال آبی جاری و در پی رایزنی‌ها و توافقات انجام شده در چارچوب دیپلماسی آبی ایران، بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حق‌آبه جمهوری اسلامی از سوی افغانستان، تأمین شده است.

ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر ۴۸۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر، توسعه ظرفیت نیروگاههای تجدید پذیر را از مهمترین راهکارهای صنعت برق برای کاهش ناترازی عنوان کرد و افزود: ظرفیت نصب شده این نیروگاه‌ها در حال حاضر ۱۳۰۰ مگاوات است که تا پایان سال جاری به ۱۸۰۰ مگاوات و تا اوج بار سال آینده به ۴ هزار و ۸۰۰ مگاوات می‌رسد که تأثیر به سزایی در کاهش ناترازی خواهد داشت.

ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی ۱۶ هزار مگاوات افزایش می‌یابد

ابوالفضل عسگری مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با تاکید بر اینکه هدف ما در این دوره پایداری، توسعه و افزایش تولید برق خواهد بود، ادامه داد: تکمیل واحدهای نیروگاهی حرارتی در حال احداث در قالب قراردادهای خرید تضمینی به میزان پنج هزار مگاوات، احداث واحدهای گازی نو و کارکرده به میزان سه هزار مگاوات، جایگزینی واحدهای فرسوده راندمان پایین به میزان ۵۰۰ مگاوات، اجرای بخش بخار نیروگاه‌های خصوصی و دولتی به میزان دو هزار و ۵۰۰ مگاوات و… مجموعاً به ظرفیت ۱۶ هزار مگاوات برنامه پیش‌بینی شده برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در این دوره خواهد بود.

افزایش ظرفیت ۶۰۰۰ مگاواتی برق تا دو سال آینده

عباس علی‌آبادی وزیر نیروگفت: ما به فعالان صنعت برق بدهکاریم و لازم است بدهی دولت به بخش خصوصی تسویه شود تا انتظار تداوم همکاری‌ها وجود داشته باشد. هم‌اکنون بدهی حسابرسی شده به بخش خصوصی ۱۰۰ همت است.

علی‌آبادی در ادامه تسریع در انجام و پیشبرد امور اداری را درخواست دیگر خود از رئیس جمهور عنوان کرد و اظهار داشت: طبق قانون باید ساخت داخل رعایت شود؛ در حوزه تجدیدپذیرها در حال حاضر ظرفیت قابل توجهی در حوزه تولید برق وجود ندارد و باید ساز و کار توسعه این امر فراهم شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه هریک کیلووات نیروگاه خورشیدی، ۱۸۰۰ کیلووات ساعت برق در سال تولید می‌کند، گفت: تا پایان سال به تعداد واحدهای تجدیدپذیر کشور افزوده خواهد شد و امیدواریم طی دو سال آینده در مجموع در صنعت برق حدود ۶۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت را از محل صرفه‌جویی و غیره رقم بزنیم.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع مهر

نوشته های مشابه