ارتباطات و فن آوری اطلاعات

تولید بازی براساس نیازهای شناختی کشور



به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات حوزه شناختی صبح امروز با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، شقایق حق جوی رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، محمدامین حاجی هاشمی رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای و … در محل معاونت علمی برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بازی در تربیت و رشد فرزندان نقش کلیدی دارد، اظهار کرد: به دلیل مشغله ها و محدودیت های زمانی، امروزه راهی جز سرگرم کردن کودکان و نوجوانان با بازی های سازنده نیست.

دهقانی در ادامه به رسوخ روزافزون فناوری های شناختی و توسعه صنعت و فناوری اطلاعات به واسطه رشد فناوری بازی‌های دیجیتال اشاره کرد و گفت: دلیل توسعه سخت افزارهای رایانه ای و استقبال روزافزون نسبت به بازی های جدید، نشان دهنده ظرفیت های این حوزه است.

وی ضمن بیان این مطلب که حوزه شناختی به قدری می تواند حائز اهمیت باشد که در اقتدار و امنیت یک کشور تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: در حوزه بازی های رایانه ای و فضای مجازی می توان موقعیت هایی را ایجاد و شبیه سازی کرد که در فصای واقعی، مواجهه و ایجاد آن کار راحتی ممکن نباشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور افزود: کارکردهای حوزه شناختی در درمان، سرگرمی، تربیت، آموزش و اقتدار آفرینی به خوبی شناخته شده است و تنظیم گری و رگولاتوری می تواند ضمن اثربخش ساختن هرچه بهتر این حوزه و شناسایی و معرفی ابزارهای کارامد به توسعه بازار این حوزه نیز کمک کند.

دهقانی به نقش حمایتی، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و ترویجی معاونت علمی در این حوزه اشاره کرد و گفت: ستاد علوم شناختی، نقش ترویج‌گری را در این حوزه ایفا می کند و همکاری ستاد در قالب این نهاد اعتباربخش با مشارکت اثربخش تولیدکنندگان می تواند به توسعه و اثرگذاری هرچه بیش‌تر و بهتر این حوزه کمک کند.

به گزارش مهر، روح الله دهقانی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: نماد اعتباری که امروز رونمایی شد، براساس تنظیم گری دقیق، بازی های رایانه ای و بازی های فیزیکی را در سه دسته تقسیم بندی می کند که در واقع کمک می کند که والدین بازی هایی را انتخاب کنند که علاوه بر سرگرمی به مهارت های شناختی فرزندانشان کمک کند.

وی افزود: همچنین این نماد به بازی سازان کمک می کند که براساس نیازهای شناختی کشور بازی تولید کنند، همینطور برای کسانی که از بازی ها برای درمان استفاده می کنند می شود با توجه به درجاتی که این نشان دارد، انتخاب بهتری از بازی ها داشت. بحث استانداردسازی بازی ها بر مبنای علم و فناوری موضوع جدی است در ستادهای معاونت علمی در دستور کار قرار دارد.

دهقانی خاطرنشان کرد: بازی هایی که قطعا بتوانند درجه بالاتری را کسب کنند، در مرحله تولید و هم در مرحله تحقیقات مورد حمایت ستاد خواهند گرفت تا در نهایت یک محصول استاندارد خوب داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور درباره این نوع حمایت ها گفت: به طور مثال برای توسعه فناوری و تولید فناوری و برای ایجاد یک محصول جدید پژوهانه هایی را در اختیار محققان قرار می دهیم و همچنین در مرحله تولید و توسعه بازار وام های قرض الحسنه و همینطور استفاده از تمام ابزارهای قانونی ستاد و برای تبلیغ و ترویج و مجوزها در دستور کار معاونت قرار دارد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع مهر

نوشته های مشابه