تولید و تجارتکارگران

جزئیات مرگ کارگر در معدن طزره دامغان/ واژگونی واگن حادثه آفرید


سید احمد ابوالقاسمی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به بروز حادثه در معدن طزره دامغان از جمله معادن البرز شرقی در اختیار پیمانکار بیان کرد: این کارگر ۵۳ ساله، دارای شش سال و دو ماه سابقه کار به دلیل واژگونی واگن حمل زغال جان خود را از دست داده است.

وی درباره وضعیت حمل و نقل زغال با واگن و عامل اصلی این حادثه توضیح داد: در معدن ریلی وجود دارد که واگن‌هایی بر روی آن قرار دارد که زغال استخراج شده را به سطح زمین آورده و سپس به صورت خالی به عمق زمین باز می‌گردند لذا اصلاً نباید هیچ فردی در درون این واگن‌ها قرار گیرد زیرا این واگن‌ها فقط برای حمل زغال است.

شرح حادثه

مدیرعامل البرز شرقی با بیان اینکه فردی به نام «پازنگ» متصدی اطلاع رسانی درباره شرایط ایمن تردد واگن در معدن است، تاکید کرد: این فرد که متصدی آن در معدن طزره همان کارگر مرحوم است، در شرایطی که منطقه را برای تردد واگن‌ها ایمن می‌بیند زنگی را به صدا در می‌آورد و اوپراتور واگن‌ها را راه می‌اندازد و طبق پروتکل‌ها خود همین فرد پازنگ هم باید در جان پناه قرار بگیرد.

ابوالقاسمی فرد با بیان اینکه به درستی مشخص نیست که چطور این فرد علیرغم اینکه می‌دانسته در زمانی که زنگ را فشار می‌دهد نباید در محل باشد، بر ما پوشیده است، تاکید کرد: این کارگر می‌بایست در جان پناه می‌بود تا واگن‌ها عبور کنند لذا بازرسان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و همچنین نظام مهندسی معدن بر روی کار درباره علت حادثه هستند تا نقطه نظر نهایی و دقیق را مطرح سازند.

وی با بیان اینکه این کارگر شش سال و سه ماه سابقه کار داشته است، افزود: کارگران معدن برای قرار گرفتن در این نوع محیط‌ها کاملاً آموزش‌های لازم را می‌بینند، این کارگر نیز در بخش ترانسپورت ماده معدنی مشغول به فعالیت بوده و آموزش‌های لازم را دیده و حتی گواهی آموزشی نیز دارند حتی کارگر ما که می‌خواهند به کارگاه استخراج بروند هم باید آموزش ببیند و تا آموزش نبینند امکان ورود به قسمت‌های خودشان را ندارند.

جزئیات مرگ کارگر در معدن طزره دامغان/ واژگونی واگن حادثه آفرید

گزارش پزشکی قانونی

مدیرعامل البرز شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره امکان سرگیجه یا اتفاقی که امکان حضور در جان پناه را از این فرد گرفته باشد، گفت: این موضوع باید از سوی پزشکی قانونی اعلام شود زیرا ممکن است این فرد ایست قلبی کرده باشد یا دچار سر گیجه شده باشد لذا تا این لحظه پزشکی قانونی چیزی به ما اعلام نکرده است اما گزارش رخ دادن حادثه که آیا بی دقتی کارگر بوده و یا پیمانکار و کارفرما، می‌بایست توسط بازرسان تهیه و اعلام شود.

ابوالقاسمی فرد با بیان اینکه این بازرسان به هرجمع بندی برسند همان برای ما هم قانونی خواهد بود، تاکید کرد: از زمان حضور بنده در مدیریت البرز شرقی طی ماه‌های اخیر، با توجه به حادثه‌ای که سال قبل در رزمجاه غربی داشتیم و موجب فوت شش نفر شد، ارتقای تجهیزات و ایمنی در اولویت البرز شرقی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه رسماً اعلام کرده‌ایم که هر معدنی که ایمنی آن فراهم نمی‌شود یا پیمانکار نمی‌تواند ایمنی آن را فراهم کند باید تعطیل شود، ابراز داشت: نمونه این امر معدنی در استان گلستان بود که دستور تعطیلی آن صادر شد و یک معدن هم در طزره به مدت ۴۸ ساعت تعطیل شد تا الزامات ایمنی در آن رعایت شود لذا پیمانکار باید تحت هر شرایطی ایمنی را برای کارگران تأمین کند.

اخذ مشاور ایمنی

مدیرعامل البرز شرقی با بیان اینکه مجوز دو مشاور ایمنی موسوم به اچ اس ای، از ذوب آهن اصفهان گرفته شده است، تاکید کرد: این موضوع علیرغم آن است که ما نمی‌توانیم عملاً به جز در زمینه مالی و حقوقی مشاور داشته باشیم اما این مجوز را گرفته‌ایم زیرا عقیده داریم که یک کارشناس از بیرون باید کار ما را ممیزی کند تا اگر ایرادی وجود دارد نسبت به رفع آن اقدام کنیم و این امر برای نخستین بار صورت می‌گیرد.

ابوالقاسمی فرد با بیان اینکه مسائلی که توسط این مشاوران به ما بیان می‌شود بلافاصله انتقال داده می‌شود تا نسبت به رفع مشکلات اقدام گردد، گفت: در زمینه تجهیزات نیز باید گفت همین حالا دستگاه‌هایی مانند گازسنج‌های ما بهترین نوع خودشان هستند اما بازهم ما اعلام کرده‌ایم که ۴۰ گازسنج جدید خریداری شود و مقرر شده این گاز سنج‌ها با اعتبار سه میلیارد تومان به صورت ماهی ۱۰ عدد، خریداری و در اختیار کارگاه‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کمبودی در معادن ما وجود ندارد و مدل‌های روز دنیا برای آن تأمین شده است، افزود: اعتقاد داریم هرقدر تجهیزات ما به روز باشد درصد اعتماد ما به محیط بیشتر می‌شود و از سوی دیگر یک دستگاه آمبولانس نیز از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت استان به معدن طزره تحویل داده شده و قرار است یک ایستگاه آتش نشانی هم در منطقه طزره راه اندازی شود از سوی دیگر ۲۰۰ کپسول خودنجات نیز خریداری شده که ۱۰۰ مورد آن هفته گذشته تحویل شده و ۱۰۰ مورد هم به زودی تحویل خواهد شد.

مدیرعامل البرز شرقی همچنین از حضور عوامل این شرکت در منزل کارگر ۵۳ ساله مرحوم خبر داد و گفت: کمک‌هایی به این خانواده صورت گرفته است همچنین دیه کامل شش کارگری که سال قبل در حادثه رزمجاه جان خود را از دست داده پرداخت و از هر کدام یک فرزند هم در استخدام البرز شرقی در آمده تا بتوانیم کار بچه‌های این کارگران را هم تأمین کنیم.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه