اقتصاد بین الملل

خسارت ۶۷ میلیارد دلاری جنگ غزه به اقتصاد رژیم صهیونیستی



خسارت ۶۷ میلیارد دلاری جنگ غزه به اقتصاد رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار مهر، داود منظور رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخص خود در فضای مجازی نوشت: اقتصاددان‌های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند، جنگ غزه بیش از ۶۷.۳ میلیارد دلار به اقتصاد رژیم خسارت وارد کرده است. به علاوه حجم خسارات اقتصادی وارده به زیرساخت‌های غزه بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار و میزان تولید ناخالص داخلی از دست رفته غزه ۱۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گفته وی، در حالی که رژیم صهیونیستی سال ۲۰۲۳ را بدون کسری بودجه آغاز کرد، در پایان ماه ژوئیه، کسری بودجه آن به ۴۱.۸ میلیارد دلار رسیده است. جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، فقط به کشتار بیش از ۴۰ هزار فلسطینی انجامیده است، به طوری که «خونین‌ترین» جنگ قرن نام گرفته است.

این کارشناس اقتصادی نوشت: جنگ غزه بیش از نیمی از مردم این کشور را در آستانه گرسنگی قرار داده و تمامی ساکنان نوار غزه از ناامنی شدید غذایی و سو تغذیه رنج می‌برند. حدود یک میلیون فلسطینی ساکن غزه هیچ پناهگاهی ندارد و ۷۵ درصد از آنها در معرض کوچ اجباری قرار گرفته‌اند.

منظور بیان کرد: ۸۴ درصد از بیمارستان‌ها و تأسیسات بهداشتی غزه آسیب دیده یا تخریب شده‌اند و باقی مراکز نیز در نتیجه فقدان برق یا آب به درستی کار نمی‌کنند، به این ترتیب ساکنان غزه از کمترین حد مراقبت‌های بهداشتی و دارویی و خدمات درمانی برخوردار هستند. سیستم آب و فاضلاب در غزه تقریباً دچار فروپاشی شده و تنها می‌تواند ۵ درصد از خدمات سابق خود را ارائه دهد. ۱۰۰ درصد بخش آموزش در غزه نیز تعطیل شده است. انرژی برق از همان هفته اول جنگ به صورت تقریباً کامل قطع شد و با تخریب یا از کار افتادن ۹۲ درصد از مسیرهای اصلی مواصلاتی و از بین رفتن زیرساخت‌های ارتباطات، رساندن کمک‌های انسانی به ساکنان غزه بسیار دشوار شده است. آیا در مقابل چشم جهانیان و به جهت بی عملی و سکوت مرگبار جامعه جهانی، فجایع و نسل کشی غزه در لبنان نیز تکرار خواهد شد؟!

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع :مهر

نوشته های مشابه