عمران و اشتغال

راه‌اندازی قرارگاه مسکن کارگری و پایگاه جامع اطلاعات بازار کار



راه‌اندازی قرارگاه مسکن کارگری و پایگاه جامع اطلاعات بازار کار

تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال، رشد ۲۴ درصدی صادرات تعاونی‌ها، افزایش ۱۳۸ درصدی سرمایه بانک توسعه تعاون، تدوین اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای بعد از ۵۰ سال و صدور و تمدید مجوز بیش از ۴۳ هزار آموزشگاه آزاد از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در سه سال اخیر بوده است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته مراسم افتتاح ۴۲۵ پروژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تعاونی با حضور سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و هر یک از معاونین وزارتخانه گزارشی از عملکرد حوزه متبوع خود در مدت سه سال اخیر ارائه کردند.

در دولت شهید رئیسی، رکورد کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ به ثبت رسید و مقرر شد تا پایان سال نرخ بیکاری به کانال ۶ درصد برسد.طبق گزارش‌ها، حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ها ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است. در این مدت ۲۶۰ همت از مطالبات دولت تأدیه و حدود ۱۰۶ همت از بدهی‌های انباشته سازمان تامین اجتماعی به نظام بانکی پرداخت شده و این سازمان از ابربدهکار بانکی، به خوش‌حساب‌ترین سرمایه‌گذار در بانک‌ها تبدیل شده است.

سید صولت مرتضوی – وزیر کار در این مراسم به وضعیت نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: دولت شهید رئیسی توانست رکورد کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ را ثبت کند. در طول تاریخ چنین کاهشی نداشتیم و برنامه‌ریزی ما این بود که تا پایان سال نرخ بیکاری را به کانال ۶ درصد برسانیم.خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و امیدواریم در دولت دکتر پزشکیان این مهم اتفاق بیفتد.

اقدامات انجام گرفته در خصوص مسکن کارگران موضوعی بود که وزیر کار به آن اشاره کرد و گفت: در این راستا قرارگاه مسکن کارگری راه‌اندازی شده تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی بتوانیم به ساخت مسکن کارگران کمک کنیم.

ایجاد بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ فرصت شغلی با افتتاح ۳۹۲ طرح تعاونی

از دیگر پروژه‌های مورد بهره‌برداری در مراسم، طرح‌های تعاونی بود که حامد ویس کرمی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این راستا از بهره‌برداری ۳۹۲ طرح تعاونی و ایجاد ۱۱ هزار و ۷۸۹ نفر اشتغال با افتتاح آنها خبر داد و گفت:برای بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۳۹۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت و ۸۲ درصد از حجم کل سرمایه‌گذاری توسط خود مردم انجام شده است.

برابر گزارش‌ها ۵۶ درصد از طرح‌های افتتاح شده مربوط به تعاونی‌های تولیدی و ۴۴ درصد خدماتی و توزیعی هستند.این طرح‌ها با مشارکت بیش از ۲۷ هزار نفر عضو و غیرعضو ایجاد و بهره‌برداری شده‌اند ومیزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در طرح‌ها بیش از  ۷. ۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

افزایش ۱۳۸ درصدی سرمایه بانک توسعه تعاون، رشد ۷۵ درصدی قدرت صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون،رشد ۲۴ درصدی صادرات بخش تعاون و رسیدن آن به حدود ۴ میلیارد دلار، محاسبه سهم بخش تعاون از اقتصاد پس از ۱۴ سال، رشد ۷.۸ درصدی اشتغال تعاونی‌ها و ثبت بیش از ۶۶۰۰ تعاونی از جمله دستاوردهای معاونت تعاون در دولت سیزدهم بوده است.

راه‌اندازی پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار 

اما در حوزه اشتغال، ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار از جمله اقداماتی بود که در راستای ارزیابی و پیش‌بینی وضعیت بازار کار، شاغلین و بیکاران و گردآوری نتایج حاصله در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه اشتغال به انجام رسید.

محمود کریمی بیرانوند – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در تشریح فعالیت پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار گفته است: ایجاد این پایگاه یکی از موضوعات بر زمین مانده وزارت کار از سال ۱۳۹۰ تاکنون و از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی اشتغال مقام معظم رهبری بوده و از خدمات مهم دولت شهید رئیسی به شمار می‌کود که به منظور شناسایی شاغلین،‌بیکاران، جمعیت غیر فعال و کارفرمایان رسمی و غیر رسمی راه‌اندازی شده است.

پایگاه اطلاعات مشاغل، پایگاه اطلاعات جمعیت و نیروی کار، پایگاه اطلاعات کسب و کارها، زیر سامانه آمار و اطلاعات بازارکار و زیرسامانه جست وجوی شغل ۵ سامانه و پایگاه اصلی سامانه جامع اطلاعات بازار کار به شمار می‌روند.

شناخت وضعیت بازار کار و دستیابی به تصویر جامعه از پویایی بازار کار، پیش‌بینی تغییرات بازار کار، طراحی سیاست‌ها و مداخلات حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی مبتنی بر اطلاعات سامانه،ساماندهی اطلاعات شغلی نیروی کار، پیش بینی مهارت‌های مورد نیاز بازار کار در سطوح ملی، منطقه‌ای و بخشی و افزایش کارایی و کاهش زمان جست وجوی فرصت‌های شغلی از اهداف مهم پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار به شمار می‌رود.

امکان استعلام شغلی و شناسایی فارغ التحصیلان بیکار

پایگاه اطلاعات مشاغل، پایگاه اطلاعات جمعیت و نیروی کار، پایگاه اطلاعات کسب و کارها، زیر سامانه آمار و اطلاعات بازارکار و زیرسامانه جست وجوی شغل ۵ سامانه و پایگاه اصلی سامانه جامع اطلاعات بازار کار به شمار می‌روند.

آنطور که معاون اشتغال وزارت کار گفته امکان استعلام شغلی شاغلین و بیکاران کشور، امکان شناسایی فارغ التحصیلان بیکار به تفکیک سطوح مختلف دانشگاه، احصاء نرخ بیکاری دانشگاه‌های کشور، استعلام نرخ بیکاری مخاطبان خاص دستگاه‌های تخصصی، استعلام شاغلین غیر رسمی کشور و رصد مهارت‌های اخذ شده توسط ایرانیان از قابلیت‌های فعلی پایگاه ملی نظام جامع اطلاعات بازار کار به شمار می‌رود.

اما در دولت سیزدهم ارائه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای نیز از رشد قابل توجه برخوردار شد. وجود بیش از ۴۰۰۰ کارگاه در دل مراکز آموزشی سازمان فنی‌وحرفه‌ای با ۴۸۰۰ مربی متخصص موجب گسترده شده چتر مهارتی سازمان فنی‌وحرفه‌ای در تمام کشور شد.

صدور و تمدید مجوز بیش از ۴۳ هزار آموزشگاه آزاد در دولت سیزدهم

صدور و تمدید مجوز ۴۳ هزار و ۴۸۸ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم محقق شد و به رشد ۱۲۴۲ درصدی رسید.

به گفته مهرداد عظیمی – معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از حوزه‌های ماموریت سازمان فنی و حرفه‌ای،‌ سنجش صلاحیت حرفه‌ای است که با ثبت ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دوره رشد ۵۰ درصدی در این بخش نسبت به دولت قبل رقم خورد. همچنین ۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۳۵۹ نفر در دولت سیزدهم از آموزش های مهارتی برخوردار شدند که نسبت به دوره مشابه قبل ۳۴ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال شود، به تدوین اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای بعد از ۵۰ سال اشاره کرد و انعقاد قرارداد با صنایع بزرگ را به منظور ‌آموزش کارکنان و جذب نیروهای فنی و حرفه‌ای از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برشمرد.

آموزش مهارتی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ۳ سال اخیر 

به گزارش ایسنا، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با انجام ۹۹.۶ درصد از ماموریت‌های محوله خود در دولت سیزدهم به رتبه نخست در میان سازمان‌های تابعه دست یافته و طی سه سال گذشته ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آموزش مهارتی توسط سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه شده که در مقایسه با دولت قبل ۳۴ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه