عمران و اشتغال

ساز و کار دقیق رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی نهایی نشده است



ساز و کار دقیق رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی نهایی نشده است

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیحاتی را پیرامون رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی ارائه داد.

صفدر کشاورز در گفت وگو با ایسنا، درباره سطح بندی دفاتر اسناد رسمی گفت: ماده ۵۸ آیین‌نامه دفاتر اسناد رسمی بحث رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی را مطرح کرده است.

وی افزود: ما در گذشته دفاتر اسناد رسمی درجه یک و دو را داشتیم که بعدها  درجه یک و دو منتفی شد. اکنون  در آیین‌نامه ای که تصویب و ابلاغ شده، ماده ۵۸ دوباره به رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی از لحاظ تعداد پرسنل و مکان و همچنین از لحاظ تعداد تخلفات حسن‌شهرت و سوءشهرت دفاتر و… اشاره می‌کند که همه این موارد بررسی می‌شود و در نهایت این دفاتر رتبه‌بندی می‌شوند؛ البته هنوز ساز و کار دقیق این موضوع و اینکه کدام شاخص‌ها باید جزو شاخص‌های اصلی برای ارزشیابی دفاتر اسناد رسمی باشند و مثل گذشته به صورت درجه یک و دو تعیین شوند یا خیر، نهایی نشده است.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: باید ابتدا سازمان ثبت با معاونت راهبردی قوه قضاییه به این جمع‌بندی برسند و شاخص‌ها را تعریف کنیم تا بتوانیم رتبه‌بندی دفاتر را اجرایی کنیم و بعد اطلاع‌رسانی می‌شود؛ ناگفته نماند که در سند تحول قضایی هم به رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی اشاره شده است. 

کشاورز درباره ابلاغ اولین آیین‌نامه‌ قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول نیز گفت: جلسه آخر بررسی آیین‌نامه ماده ۳ قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول  ۲۵ شهریور ماه در معاونت اول قوه قضاییه برگزار شد و موضوع آیین‌نامه جمع‌بندی شد و باید برای امضای نهایی محضر ریاست قوه قضاییه ارسال شود. نهایتا پس از بررسی و امضای رییس دستگاه قضا، آیین‌نامه ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: موضوع این آیین‌نامه ماده ۳ قانون مذکور، نحوه اتصال مشاورین املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد است و طبق آن همه مشاورین املاک به دفاتر اسناد رسمی متصل خواهند شد و قراردادها را از آن طریق ارسال خواهند کرد.

انتهای پیام 

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه