عمران و اشتغال

سامانه خودنویس جلوی نرخ‌گذاری‌های صوری را می‌گیرد؛ حذف واسطه از قراردادهای بین مردم



سامانه خودنویس جلوی نرخ‌گذاری‌های صوری را می‌گیرد؛ حذف واسطه از قراردادهای بین مردم

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: راه‌اندازی سامانه خودنویس یکی از مهم‌ترین مصوبات قانونی در جهت اصلاح وضیت عقد قرارداد در بین مردم است؛ همچنین این سامانه هزینه عقد قرارداد اجاره یا خرید ملک را برای مردم رایگان کرده است. تعیین نرخ وظیفه مشاور املاک نیست. برخی مشاورین املاک خودشان طرف معامله هستند و متأسفانه با انجام اقدامات مخرب، زمینه سودجویی را فراهم می کنند. با استفاده از سامانه خودنویس می‌توان تا حد قابل قبولی جلوی این امور را گرفت. یکی از اثرات مثبت این سامانه این است که از نرخ‌گذاری‌های صوری جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، سامانه خودنویس مزیت‌های زیادی دارد و از جوانب مختلف حائز اهمیت است. این سامانه به لحاظ کاهش هزینه‌های خانوارها اهمیت دارد. به نحوی که استفاده از آن باعث کاهش ۱۶۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌های مردم در زمینه عقد قراردادها شده است. اما به زعم بسیاری، اثر مهم‌تر این سامانه، پایان دادن به واسطه‌گری و اقدامات مخرب در حوزه مسکن است که به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

بسیاری بر این عقیده‌اند که اقدامات سوداگرانه مهم‌ترین عامل افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در حوزه ملک و مسکن است. دولت وظیفه دارد به مقابله با این امر بپردازد و بستری برای به تعادل رساندن قیمت‌ها مهیا کند.

سامانه‌ها در دنیای معاصر به عنوان ابزاری در اختیار حاکمیت‌ها هستند. این سامانه‌های هوشمند می‌توانند به امور سرعت بدهند و کنترل بیشتر حاکمیت را بر امور مختلف به ارمغان بیاورند.

افرادی که قبلاً از فضای غیرشفاف به نفع خودشان استفاده می‌کرده‌اند، حالا در مقابل توسعه این سامانه‌ها مقاومت می‌کنند و جوسازی‌های منفی علیه آن‌ها انجام می‌دهند. دولت وظیفه دارد در مقابل این مقاومت‌ها ایستادگی کند و در راستای تأمین منافع عموم مردم گام بردارد.

 مزیت‌های سامانه خودنویس

ابراهیمی، نماینده اراک، خنداب و کمیجان در گفتگو با ایسنا با اشاره به این موضوع که بر اساس قانون جهش تولید مسکن باید تمام قراردادهای خرید و فروش، پیش‌فروش و اجاره املاک مسکونی و غیرمسکونی در سامانه خودنویس ثبت شود و کد رهگیری دریافت کنند، تصریح کرد: راه‌اندازی سامانه خودنویس با اهداف نظارت بر بازار مسکن و ساماندهی امور در این حوزه مدنظر قرار گرفته است. این موضوع از مسائل مهم و پیش روی تمام دولت‌های بعد از انقلاب بوده است.

وی ادامه داد: دولت‌ شهید رئیسی، توجه ویژه‌ای به موضوع ساماندهی امور در حوزه مسکن داشت و اقدامات مناسبی در دولت ایشان در این حوزه صورت گرفت. جلوگیری از فرار مالیاتی و مدیریت تورم در حوزه مسکن بسیار مهم است. یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی سامانه خودنویس این است که بتوان بستر سودجویی را از بین برد و به سوداگری در این حوزه پایان داد.

مشکلات احتمالی سامانه باید در اجرا مشخص شود

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس خاطرنشان کرد: سامانه خودنویس می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات کشور را در حوزه مسکن حل و فصل کند و بستر سوداگری را در این بخش از بین ببرد. باید در عمل بررسی‌های لازم صورت بگیرد تا مشکلات احتمالی سامانه را که در اجرا مشخص می‌شود، رفع کنیم.

صرفه‌جویی در هزینه‌های مردم

ابراهیمی در خصوص صرفه‌جویی در هزینه‌های مردم بر اثر استفاده از سامانه خودنویس گفت: مسکن یک موضوع چندوجهی است. یکی از مسائل مهم در این حوزه، بحث صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوارها و نپرداختن هزینه‌هایی است که معمولاً به صورت غیرواقعی توسط واسطه‌ها از طرفین معامله اخذ می‌شود. راه‌اندازی سامانه خودنویس به این لحاظ دارای مزیت است. در شرایطی که خانوارها به لحاظ هزینه‌های بالای مسکن در مضیقه هستند، کاهش هزینه‌های آن‌ها اهمیت دارد.

صحت‌سنجی مالکیت و احراز هویت

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در ارتباط با سامانه خودنویس مطرح است، مسئله صحت‌سنجی مالکیت و احراز هویت است. سامانه پیش‌بینی‌های لازم را در ارتباط با این موضوع دارد و می‌تواند کمک‌کننده باشد. نیاز است در اجرا به بررسی جوانب امر پرداخت و کاستی‌های احتمالی را که باعث سودجویی برخی افراد می‌شود، برطرف کرد.

با سامانه خودنویس جلوی سوداگری هم گرفته می شود

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از سامانه‌ها به لحاظ الکترونیک کردن امور اهمیت زیادی دارد. ضروری است توجه ویژه‌ای به امنیت این سامانه‌ها داشته باشیم تا امکان سودجویی برخی افراد فراهم نشود.

ابراهیمی گفت: با استفاده از سامانه خودنویس از یک طرف هزینه‌های مردم کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر، سرعت انجام امور بالا رفته است. زمینه برخی سوءاستفاده‌ها مانند تعدد فروش و فروش سریالی نیز از بین رفته و با سوداگری در حوزه مسکن مقابله شده است.

مشاورین املاک باید به سمت مشاوره سوق پیدا کنند نه تعیین نرخ

وی ادامه داد: راه‌اندازی سامانه خودنویس یکی از مهم‌ترین مصوبات قانونی در جهت اصلاح وضیت عقد قرارداد در بین مردم است؛ همچنین این سامانه هزینه عقد قرارداد اجاره یا خرید ملک را برای مردم رایگان کرده است. تعیین نرخ وظیفه مشاور املاک نیست. برخی مشاورین املاک خودشان طرف معامله هستند و متأسفانه با انجام اقدامات مخرب، زمینه سودجویی را فراهم می کنند. با استفاده از سامانه خودنویس می‌توان تا حد قابل قبولی جلوی این امور را گرفت. یکی از اثرات مثبت این سامانه این است که از نرخ‌گذاری‌های صوری جلوگیری می‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با استفاده از این سامانه، مشاورین املاک را به سمت ارائه مشاوره سوق دهیم و از اقدامات واسطه‌گرانه آن‌ها در این بخش جلوگیری کنیم، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. هر کسی باید وظیفه خودش را انجام دهد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه