تولید و تجارت

سرمایه گذاری ۱۴۴ میلیارد دلاری در صنایع عربستان



به گزارش خبرنگار مهر، وزارت صنعت و منابع معدنی عربستان اخیراً اعلام کرد که حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی و مشترک در بخش صنعتی این کشور بیش از ۵۴۲ میلیارد ریال (۱۴۴.۵۴ میلیارد دلار) است.

این میزان ۳۷ درصد از کل حجم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش صنعت و ۱۷ درصد از مجموع صنایع را در بر می‌گیرد. آمارهای جدید نشان می‌دهد تعداد کارخانه‌هایی که با سرمایه‌گذاری خارجی در عربستان سعودی فعالیت می‌کنند، به ۹۳۰ کارخانه رسیده است. این تعداد ۹ درصد از کل کارخانه‌ها را تشکیل می‌دهد و مجموع سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در آنها، بیش از ۷۱ میلیارد ریال (۱۸.۹۳ میلیارد دلار) است.

تعداد کارخانه‌های با سرمایه‌گذاری مشترک به ۹۲۴ کارخانه می‌رسد که ۸ درصد از کل کارخانه‌ها را تشکیل می‌دهد و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در آنها بیش از ۴۷۰ میلیارد ریال (۱۲۵.۳۴ میلیارد دلار) برآورد شده است. این ارقام نشان می‌دهد که عمده سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت و بخش خصوصی عربستان صورت گرفته است.

عمده‌ترین فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه تولید محصولات فلزی با ۱۵۶ کارخانه و پس از آن تولید محصولات لاستیک و پلاستیک با ۱۰۶ کارخانه انجام شده است.

سرمایه‌گذاری در تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی با ۹۷ کارخانه، صنایع و محصولات شیمیایی با ۷۸ کارخانه و تولید محصولات غذایی با ۷۳ کارخانه در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مهمترین حوزه سرمایه‌گذاری مشترک در ساخت مواد و محصولات شیمیایی با ۱۶۱ کارخانه بوده است.

بر اساس آمار رسمی عربستان، تعداد کل کارخانه‌های بخش صنعتی تا ماه می ۲۰۲۳ به ۱۰۹۱۰ کارخانه با سرمایه‌گذاری بیش از ۱.۴۵۵ تریلیون ریال (حدود ۳۸۸ میلیارد دلار) رسیده است. چینش صنایعی که در آنها سرمایه‌گذاری‌های خارجی و مشترک صورت گرفته، حاکی از اولویت‌های دولت و بخش خصوصی عربستان است. افزون بر این علاقه‌مندی های سرمایه‌گذاران خارجی را نیز نشان می‌دهد.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه