کشاورزی و دامپروری

شیر در لبه پرتگاه سبد غذایی



به گزارش خبرگزاری مهر، شیر و فرآورده‌های آن جز اساسی‌ترین مواد غذایی به شمار می‌روند که سرشار از انواع مواد مغذی از جمله کلسیم و ویتامین‌ها است و کاهش سرانه مصرف این محصول لبنی به دلیل افزایش قیمت‌ها نگرانی‌هایی را در بحث مشکلات تغذیه‌ای در جامعه و تنگناهایی در مسیر تولید آن ایجاد کرده است.

دهه ۸۰ اوج تبلیغات مصرف شیر در ایران بود که از پیام‌های بازرگانی تلویزیونی و رادیویی گرفته تا توزیع آن در مدارس مردم را به افزایش مصرف این محصول لبنی تشویق می‌کرد.

افزایش تولید شیر یکی از سیاست‌های برنامه‌ریزان و دولتمردان کشور است، به گونه‌ای که در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه، انجام سرمایه‌گذاری در تولید و تبلیغات شیر و فرآورده‌های آن به منظور افزایش مصرف این محصول مورد تاکید بود. میزان مصرف توصیه شده شیر توسط سازمان بهداشت جهانی ۱۶۰ کیلوگرم به ازای هر فرد بالغ در سال اعلام شده و این در حالی است که به گفته محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور سرانه مصرف شیر در ایران ۷۰ کیلوگرم است.

نکته جالب توجه این است که سرانه مصرف شیر در ایران در اواخر دهه ۸۰، حدود ۱۱۰ کیلوگرم بود که با اجرای طرح‌هایی همچون توزیع شیر در مدارس تا حدی این وضعیت نزدیک به میانگین جهانی شده بود.

زنگ خطر کاهش مصرف سرانه شیر

توزیع شیر در مدارس از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد و در سال ۱۳۹۶ به دلیل افزایش قیمت لبنیات و عدم تأمین اعتبار مورد نیاز آن قطع شد و اینگونه همه تلاش‌ها و هزینه‌هایی که در یک دهه انجام شده بود طی چند سال نقش بر آب شد و بار دیگر سرانه مصرف شیر در وضعیتی تقریباً بحرانی قرار گرفته است.

جلوگیری از پوکی استخوان، استحکام دندان‌ها، افزایش بهره هوشی در کودکان از جمله آثار مثبت مصرف شیر و فرآورده‌های آن بوده که همواره از سوی پزشکان و کارشناسان اعلام شده و افزون بر این یکی از مواردی که اهمیت مصرف این محصول لبنی را افزایش داده، کمبود کلسیم در رژیم غذایی ایرانی‌ها است.



منبع :مهر