عمران و اشتغال

صنعت فرش از تحریم‌های داخلی بیشتر لطمه دیده است



صنعت فرش از تحریم‌های داخلی بیشتر لطمه دیده است

رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های خارجی بر صنعت فرش اثر گذاشته است، گفت: لغو مصوبه تعهد ارزی باید به شکل کتبی و عملی باشد تا صادرکنندگان فرش اطمینان پیدا کنند کالایی که صادر می‌کنند مشمول تعهد ارزی نمی‌شود.

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم تامین هزینه‌های درمان قالیبافان گفت: درحال حاضر هیچگونه پوشش بیمه‌ای برای قالیبافان از طرف سازمان تامین اجتماعی صورت نمی‌گیرد و تنها راهی که قالیبافان برای بهره‌مندی از مزایای بیمه دارند در بحث درمان، بیمه سلامت و در بحث از کار افتادگی و بازنشستگی، پوشش بیمه روستاییان و عشایر است که تا اندازه‌ای هزینه‌های درمان آنها را پوشش می‌دهد.

وی گفت:در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم از روش‌های دیگر تسهیلاتی برای بافندگان و قالیبافان در نظر بگیریم و همزمان بیمه تکمیلی آنها را دنبال کنیم.

بهرامی با بیان اینکه فرش دستباف در صادرات غیرنفتی اثرگذار است، اظهار کرد: متاسفانه تحریم های داخلی چند برابر بیشتر از تحریم های خارجی اثرات نامطلوبی بر صنعت فرش داشته و به آن لطمه زده است در حالی که این صنعت، بازار بزرگ و مستعدی است که می‌تواند چند میلیون متر مربع تولید سالانه برای مصرف داخلی داشته باشد و در جریان توسعه صادرات غیرنفتی، موجب ارزآوری برای کشور شود.

رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران درباره لغو مصوبه تعهد ارزی و موافقت ضمنی با آن گفت: موافقت ضمنی معنا ندارد و سنددار نیست و مصوبه باید به شکل عملی و کتبی ابلاغ شود. بخشنامه لغو تعهد ارزی در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ ابلاغ و برای دو ماه اجرایی شد اما برای سال ۱۴۰۳ فرش دستباف هیچگونه معافیتی نداشته و مصوبه تعهد ارزی لازم اجراست.

به گفته بهرامی، لغو مصوبه تعهد ارزی مادامی که کتبی و عملی نباشد و به شکل رسمی به گمرک و دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ نشود، فاقد وجاهت قانونی است و لذا صادرکنندگان فرش باید اطمینان یابند فرشی که صادر می‌کنند، مشمول مصوبه تعهد ارزی نمی‌شود.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه