انرژی

عرضه بنزین سوپر در برخی از جایگاه های تهران



عرضه بنزین سوپر در برخی از جایگاه های تهران

به گزارش خبرنگار مهر، توزیع بنزین سوپر در برخی جایگاه‌های سوخت تهران، افزایش ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برق در مهرماه، سهمیه بنزین مهرماه واریز شد و تعرفه برق تجدیدپذیر صنایع و دستگاه‌های اجرایی مشمول اعلام شد از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بود.

کاهش رقابت بین شرکت های پتروشیمی با اخذ مالیات و سیاست‌های تنبیهی

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در سال‌های اخیر متأسفانه برای جلوگیری از خام فروشی سیاست‌های تنبیهی بودجه در نظر گرفته شد و در ادامه در قانون برنامه اصلاح شد، عوارض و مالیات با سیاست‌های تنبیهی عزم هدایت گری به سمت توسعه زنجیره ارزش را داشتند.

وی ادامه داد: این مورد یک بعدی نگری نسبت به زنجیره ارزش بود، زیرا موضوع فقط مقدار خوراک نیست، زیرا انگیزه سرمایه‌گذاری حتی در حوزه بالا دست هم وجود ندارد و شرایط به گونه‌ای نیست که حاشیه سود مناسبی را متانولی ها، پلی اتیلنی ها و…. داشته باشند، به عنوان مثال یک اروماتیک سه میلیارد دلاری مثل پتروشیمی نوری چه میزان سودآوری داشته است.

کریمایی خاطر نشان کرد: متأسفانه شرایط اقتصادی مناسبی در بازدهی سود این شرکت‌ها وجود ندارد، به همین جهت نمی‌توان با مالیات این شرکت‌ها را تنبیه و به سمت توسعه زنجیره ارزش هدایت کرد.

سهمیه بنزین مهرماه واریز شد

سهمیه بنزین مهرماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد یکشنبه (یکم مهرماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ شد.

احداث نیروگاه‌های خودتامین صنایع از اولویت‌های پیگیری وزارت نیرو

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع کشور موظف به احداث نیروگاه برای تأمین برق مورد نیاز خود هستند، تاکید کرد: این موضوع در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد که با جدیت پیگیری می‌شود.

وی مجموع نیروگاه‌های برنامه‌ریزی شده صنایع در ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق را ۱۰ هزار مگاوات عنوان کرد که تاکنون حدود ۲ هزار مگاوات آن به بهره‌برداری رسیده و انتظار می‌رود تا سال آینده ظرفیت نیروگاه‌های خود تأمین صنایع حداقل به ۳ هزار مگاوات بالغ شود.

مرکز مدیریت دارایی شبکه برق و تجهیزات شهر تهران راه اندازی خواهد

کامبیز ناظریان، مدیرعامل توزیع برق پایتخت با تاکید بر لزوم گذر از روش‌های قدیمی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات به ذی‌نفعان و عزم جدی مجموعه برق پایتخت بر توسعه استفاده از دانش روز در بخش‌های مختلف این شرکت، از بهره برداری از مرکز مدیریت دارایی شبکه برق و تجهیزات شهر تهران برای نخستین بار در این شرکت به همت متخصصان برق پایتخت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

تعرفه برق تجدیدپذیر صنایع و دستگاه‌های اجرایی مشمول اعلام شد

تعرفه برق تجدیدپذیر برای اعمال در قبوض صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری برای شهریور ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تعرفه برق تجدید پذیر تعیین شده از سوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) برای مشترکان صنعتی به‌ازای هر کیلووات‌ساعت ۴۰ هزار و ۵۵ ریال و تعرفه دستگاه‌های اجرایی به‌ازای هر کیلووات‌ساعت ۵۶ هزار ریال اعلام شده است.

رشد ۱۹ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت زمان سال آبی گذشته

در سال جاری آبی از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۲ تا آخرین روز شهریور ماه ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۵۲,۷ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۲۴۷,۸ میلیمتر ۲ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۱۲,۹ میلیمتر ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حجم ذخایر سدهای استان تهران به ۴۹۳ میلیون متر مکعب رسید

بهزاد پارسا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به شروع فصل پاییز و آغاز سال آبی جدید اظهار کرد: سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ پس از فراز و فرودها از منظر سیل و خشکسالی به پایان رسیده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال آبی جدید و چشم امید به الطاف خداوند متعال قدم به سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ می‌گذاریم.

وی ادامه داد: چند سالی است که نه تنها استان تهران بلکه کشور مواجه با کم بارشی و خشکسالی است به طوری که در سال آبی گذشته میزان بارش‌های استان با حدود ۱۴ درصد کاهش نسبت به متوسط دراز مدت، در حدود ۲۳۹ میلی‌متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: سال آبی گذشته را در شرایطی به انتها می‌رسانیم که حجم آب موجود در مخازن سدهای پنجگانه استان تهران (لار، لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان) به ۴۹۳ میلیون مترمکعب رسیده که تنها حدود ۲۶ درصد از حجم کل این مخازن را شامل می‌شود. این امر گرچه نشان از افزایش ۲۳ درصدی نسبت به سال گذشته دارد، اما هشداری جدی و تأکیدی بر لزوم مدیریت مصارف در سال پیش‌رو است.

صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه افزایش یافت

صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در نیمه نخست سپتامبر سال ۲۰۲۴ میلادی به‌دلیل افزایش عرضه گازوئیل و نفت کوره و بهبود مقدار بهره‌گیری از ظرفیت پالایشی با افزایش همراه بوده است.

بر اساس داده‌های بلومبرگ از مؤسسه تحلیلی ورتکسا، صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه از مسیر دریا طی ۱۵ روز نخست سپتامبر به حدود روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسید که نسبت به مدت مشابه ماه گذشته میلادی نزدیک به ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همکاری‌های ایران و تاجیکستان در حوزه برق توسعه می‌یابد

عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو امروز دوشنبه، ۲ مهرماه در دیدار با دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان گفت: در سایه فعالیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان، مذاکراتی در زمینه‌های مختلف با وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان صورت گرفت.

وی یادآور شد: در این جلسه همچنین مباحث مهمی در زمینه توسعه تجارت بین دو طرف مطرح شد. نکته این است که این امر به اغلب دستگاه‌ها و نیز بخش خصوصی و دولتی مربوط می‌شود و به رغم برقراری ارتباطات خوب و مؤثر، سطح تبادلات تجاری کم است و از این حیث امید است شاهد افزایش سطح و حجم مبادلات بین دو کشور ایران و تاجیکستان باشیم.

علی‌آبادی با اشاره به تبادل نظر در زمینه توسعه و تقویت همکاری‌ها در حوزه الکتریکی و سایر مباحث اظهار کرد: کشور ایران و تاجیکستان به لحاظ تاریخی دارای اشتراکات دیرینه فراوانی هستند و امید است این روابط با توسعه گردشگری و سایر مباحث تقویت شود.

قیمت هر ۱۰۰۰ لیتر آب در قبض مشترکان ۷۹۰ تومان

بر اساس جدیدترین گزارش دفتر اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو، میزان جمعیت تحت پوشش آب شرب تا پایان مرداد امسال در بخش شهری به ۹۹.۹ درصد و در بخش روستایی به ۸۶.۸۴ درصد و تحت پوشش فاضلاب به ۵۵.۸۹ درصد رسید.

همچنین سرانه مصرف کل آب شرب در کشور، ۱۹۷ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر، متوسط نرخ فروش یک متر مکعب آب ۷۹۰۴ ریال، سهم حجم آب زیرزمینی به کل تولید در تأمین آب شرب ۵۳ درصد، نسبت مصرف خانگی آب شرب به کل مصرف ۸۱ درصد و سهم آب بدون درآمد نیز ۲۸.۳۲ درصد اعلام شده است.

افزایش ۱۰ هزار مگاواتی مصرف برق در مهرماه

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه رشد ۱۳ درصدی تقاضای مصرف برق و افزایش تقاضای ۱۰ هزار مگاواتی مصرف در مهر ماه عدد بسیار بزرگ و بی‌سابقه‌ای است، گفت: تابستان گرم و سختی را پشت سر گذاشتیم و با برنامه‌ریزی صورت گرفته ملزم به خروج و تعمیرات نیروگاه‌ها که بدون وقفه از ابتدای سال و با حداکثر توان مشغول تولید برق بودند، هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های برقابی نیز ذخیره کافی برای تولید برق حداکثری ندارند، تصریح کرد: با وجود گشایش‌های ایجاد شده در بخش صنایع و با توجه به ناترازی موجود در بخش تولید و مصرف، به منظور حفظ پایداری شبکه برق کشور کماکان شاهد محدودیت‌های پراکنده در برخی نقاط هستیم.

رکورد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی جابه‌جا شد

شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیریت توسعه صنایع پایین‌دستی این شرکت اعلام کرد: حدود ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان محصولات پتروشیمی در مرداد ۱۴۰۳ در بورس‌های کالایی عرضه شد که مجموع فروش اعتباری این محصولات ۳۸ درصد بوده است.

برپایه این گزارش، مقدار عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در مرداد پارسال ۷ هزار میلیارد تومان بوده که با افزایش بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در مرداد ۱۴۰۳، افزایش ۷۵ درصدی عرضه ثبت شده است.

پارسال حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان محصول پتروشیمی به‌طور اعتباری عرضه شد و امسال نیز تا پایان مرداد بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصول با هدف تأمین نیازهای صنایع تکمیلی از سوی هلدینگ‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی انجام شده است.

بنزین سوپر در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت تهران عرضه شد

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور از عرضه بنزین سوپر در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت تهران خبر داد و اظهار کرد: عرضه بنزین سوپر محدود بوده، اما طی چند روز اخیر مجدد شروع شده است.

وی ادامه داد: هرچه میزان مصرف بنزین در کشور کاهش یابد، این امکان برای پالایشگاه‌ها فراهم می‌شود که به تولید بنزین سوپر بپردازند.

سخنگوی صنف جایگاه داران خاطرنشان‌کرد: جایگاه‌های سوخت پیوسته به صورت روزانه درخواست ارسال بنزین سوپر دارند، اما کاهش شدید تولید این نوع از بنزین موجب شده است که در اکثر روزها جایگاه‌ها بدون بنزین سوپر باشند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع مهر

نوشته های مشابه