ارتباطات و فن آوری اطلاعات

محقق ایرانی با میکروربات تومورهای سرطانی را ردیابی می‌کند



به گزارش خبرنگار مهر، تبدیل میکرو ربات‌های پزشکی به ابزاری پزشکی نیازمند ردیابی، محلی سازی و اجرای وظایف پزشکی در محل است که فقط زمانی اتفاق می‌افتد که طراحی مناسب، مکانیسم‌های فعال‌سازی و سیستم‌های تصویربرداری پزشکی در یک میکروربات واحد ادغام شوند.

با این وجود پارامترهای گفته شده هنگام طراحی میکروربات های مبتنی بر میکروفاژ به طور کامل در نظر گرفته نمی شود.

در همین راستا گروهی از محققان با همکاری امیررضاآقاخانی در پژوهشی جدید میکروربات‌های زنده مبتنی بر ماکروفاژ را ارائه کرده اند . این ماکروفاژها با نانو ذرات «ژانوس» مغناطیسی که پوشش نانوفیلم FePt داشتند برای ایجاد فرایند هدایت مغناطیسی و تصویربرداری پزشکی ترکیب شدند.

ذرات ژانوس به ذراتی با اندازه نانو گفته می‌شود که سطح آن‌ها دارای دو یا چند ناحیه متمایز با خواص فیزیکی ویژه است.

میکروربات‌های مبتنی بر ماکروفاژ، تحریک مغناطیسی بی‌سیم، ردیابی با تکنیک‌های تصویربرداری پزشکی و توانایی‌های ضد تومور را ترکیب می‌کنند. از این میکروربات‌ها تحت تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و تصویربرداری اپتوآکوستیک در فانتوم‌های شبیه‌سازی بافت نرم عکسبرداری شد.

تحریک مغناطیسی و تصویربرداری بلادرنگ میکروربات ها تحت شرایط جریان ثابت و فیزیولوژیکی مرتبط با استفاده از تصویربرداری نوری آکوستیک نشان داده شده است. علاوه بر این، میکروربات‌های مبتنی بر ماکروفاژ به‌صورت مغناطیسی به سمت کروی‌های تومور مثانه هدایت می‌شوند و با یک دستگاه اپتوآکوستیک دستی تصویربرداری می‌شوند، جایی که میکروربات‌ها به‌طور قابل‌توجهی قابلیت حیات کروی‌های تومور را کاهش می‌دهند.

رویکرد پیشنهادی امکان اثبات مفهوم ادغام میکروربات‌های مبتنی بر ماکروفاژ در روش‌های تصویربرداری کلینیک برای هدف‌گیری و مداخله سرطان را نشان می‌دهد، و همچنین می‌تواند برای کاربردهای مختلف پزشکی دیگر اجرا شود.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع مهر

نوشته های مشابه