بازار و کسب و کارتولید و تجارت

نحوه استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی

نحوه استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی

نحوه استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی، تاثیر بسزایی در اتصال پانل های قالب بندی به یکدیگر و همچنین شکل گیری و فرم دهی بتن به دنبال دارد. به بیانی بهتر از تسمه قالب بندی، برای متصل کردن اجزای قالب بندی قبل از عملیات بتن ریزی استفاده می‌شود. تسمه قالب، از اتصالات مهم و پرکاربرد سیستم های قالب بندی است که در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. برای مثال اتصال دیوار های برشی بدون استفاده از میله بولت، فیکس کردن فنس‌ها و کاربرد در فونداسیون سقف های چند سطحی، از دیگر کاربرد های تسمه بولت در قالب بندی است.

اما سوال اصلی اینجاست که چگونه باید از تسمه قالب هنگام قالب بندی استفاده کنیم؟ در ادامه متن همراه ما باشید تا ابتدا به معرفی مشخصات و مزایا و سپس به مراحل نصب تسمه بولت در قالب بندی بپردازیم.

تسمه قالب چیست؟

قبل از اینکه به نحوه استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی بپردازیم، لازم است ابتدا با معرفی این قطعه کاربردی آشنا شویم. تسمه قالب بندی که با نام های تسمه تنگ یا تسمه بولت هم شناخته می‌شود، جهت اتصال دیوار های برشی به کار می‌رود زمانی که از قالب های سوراخ دار استفاده نشده باشد؛ یعنی امکان سوراخ کردن قالب های بتنی وجود نداشته باشد. وظیفه اصلی این تسمه، اتصال پانل های قالب بندی به یکدیگر است. در واقع زمانی که از تسمه تنگ هنگام قالب بندی استفاده می‌کنیم، دو نتیجه مفید به دنبال خواهد داشت؛ اول اینکه فشار های جانبی قالب های فلزی هنگام بتن ریزی کاملا مهار شده و دوم اینکه از خم شدن قالب‌ها جلوگیری می‌شود.

بنابراین شما با خرید تسمه قالب بندی از مجموعه تجهیز حاجی پور، می‌توانید ضمن سرعت بخشیدن به فرایند قالب بندی، هزینه های خود را به طرز چشمگیری کاهش دهید. جنس تسمه قالب، از فولاد باکیفیت بوده که مقاومت بسیار بالایی به سازه در برابر فشار های وارده اضافه می‌کند و در نتیجه سازه‌ای مقاوم و مستحکم ساخته می‌شود.

مزایای تسمه قالب بندی

نحوه استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی با وجود مزایا و ویژگی های منحصر به فرد زیاد، این ابزار را به یکی از گزینه های پرطرفدار در اتصال پنل های سازه تبدیل کرده است. از مهمترین مزایای تسمه تنگ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایجاد اتصال قوی: اصلی ترین مزیت استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی، ایجاد اتصال بسیار محکم بین دو قالب فلزی است که به دیوار های برشی یا ستون‌ها کمک می‌کند تا سازه قوی ایجاد شود.

افزایش پایداری قالب: با استفاده از تسمه بولت هنگام قالب بندی، پانل های قالب خیلی محکم به هم اتصال پیدا کرده و در نتیجه، پایداری سیستم قالب بندی در زمان بتن ریزی افزایش پیدا می‌کند.

افزایش سرعت ساخت و ساز: از آنجایی که با استفاده از تسمه قالب، نیازی به جوشکاری یا اتصال مکانیکی پیچیده‌ای وجود ندارد، سرعت ساخت پروژه های عمرانی به مراتب بالاتر خواهد رفت.

کاهش هزینه های ساختمان سازی: هنگامی که از تسمه قالب هنگام قالب بندی استفاده می‌شود، به کارگیری متعلقاتی همچون لوله های پشت بند، واش دو لوله، واشر کاس، مهره خروسکی و حتی سولجر حذف می‌شود. در نتیجه هزینه های جانبی ساخت و ساز، به مراتب کاهش پیدا کرده و برای پیمانکاران، سود آوری بیشتری خواهد داشت.

تنوع بالا: نحوه استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی با وجود تنوع بسیار بالای این محصول در ابعاد و اندازه های مختلف، در بسیاری از پروژه کوچک و بزرگ عمرانی به راحتی هرچه تمام است.

نحوه استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی

مراحل نصب تسمه بولت در قالب بندی

برای استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی، باید 5 مرحله را به اتمام برسانیم. در قدم اول، ابتدا تسمه اول را 25 سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار داده و با کمک پین و گوه آن را فیکس می‌کنیم. در قدم بعد، تسمه بولت دوم را 50 سانتی متر بالاتر از تسمه اولیه و 25 سانتی متر پایین تر از لبه پایینی قالب قرار می‌دهیم و آن را فیکس می‌کنیم. در گام سوم مراحل استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی پس از قرار دادن تسمه های موردنیاز، باید پانل های قالب را در کنار یکدیگر قرار دهیم و آنها را با کمک پین و گوه به هم متصل کنیم. لازم به ذکر است این فرایند تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که دیوار برشی ساخته شود و تمامی پانل های قالب در جای خود قرار بگیرند.

در گام چهارم زمانی که نصب قالب های دیوار برشی به پایان رسید، نوبت به اتصال سمت دیگر قالب های دیوار برشی می‌رسد که نحوه اتصال آن، همانند ترتیب قبلی است. در گام آخر از مراحل نصب تسمه بولت، زمانی که فرایند قرارگیری قالب های دو سمت دیوار برشی به اتمام رسید، نوبت به عملیات بتن ریزی می‌رسد.

کاربرد های تسمه قالب هنگام قالب بندی

خب تا اینجای متن با نحوه استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی آشنا شدیم. شاید تصور کنید تنها کاربرد اصلی تسمه های قالب بندی، اتصال دیوار های برشی به یکدیگر باشد اما اینگونه نیست. در واقع باید گفت از این تسمه ضمن متصل کردن دیوار های برشی، در سیستم های قالب بندی متفاوتی هم استفاده می‌شود. اتصال دو پانل قالب به صورت عرضی، مهار فشار قالب در بتن ریزی، تنظیم فاصله بین دو قالب و جلوگیری از خم شدن قالب‌‎ها، از دیگر کاربرد های تسمه بولت قالب بندی است. همچنین ثابت نگه داشتن راویز به ستون ها و تیرآهن های اصلی در فونداسیون داخلی سقف با سطح زیاد، از دیگر کاربرد های این قطعه ارزشمند است.

سخن آخر

در این متن به نحوه استفاده از تسمه قالب هنگام قالب بندی اشاره شد. جنس اکثر تسمه های تولید شده در بازار، از فولاد نورد گرم بوده که معمولا دارای کیفیت بالایی هستند. در هنگام خرید تسمه قالب از فروشگاه تجهیز حاجی پور یا هر مجموعه دیگری، از استحکام و کیفیت ساخت محصول اطمینان حاصل کنید؛ در غیر این صورت، تسمه تولید شده دارای استحکام و مقاومت کافی نیست و ممکن است در فرایند بتن ریزی دچار شکستگی شود و آسیب های جدی به سیستم قالب بندی وارد کند.

نوشته های مشابه