اقتصاد کلان

نگاهی به روند تورم در ۶ ماه اخیر/ فاصله تورم بین دهک‌ها کم شد


مطابق داده‌های مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار کل کشور در شش ماهه نخست سالی جاری و درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور، نشان از کاهش ۱.۳ درصدی فاصله تورمی دهک‌ها دارد.

به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران به عنوان مرجع اصلی و رسمی آمار کشور به صورت ماهانه گزارش‌های متعددی را از شاخص‌های مختلف اقتصادی کشور منتشر و یکی از مهم‌ترین این گزارش‌ها به شاخص ماهانه قیمت مصرف کننده یا به عبارتی تورم مصرف کننده باز می‌گردد.

فروردین ماه ۱۴۰۳

براساس داده‌های مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده در فروردین ماه سال جاری در محدوده ۲۳۶.۳ قرار داشت که نسبت به ماه قبل از آن یعنی اسفند ماه ۱۴۰۲، ۲.۶ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۰.۹ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۸.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نگاهی به روند تورم در ۶ ماه اخیر/ فاصله تورم بین دهک‌ها کم شد

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳

نرخ تورم سالانه کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳، برابر ۳۸.۸ درصد بود که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۴.۷ درصد برای دهک اول، تا ۴۰.۱ درصد برای دهک دهم متغیر است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۵.۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۴ واحد درصد) بدون تغییر بوده است.

اردیبهشت ماه

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۴۳ رسید که نسبت به ماه قبل، ۲.۸ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۱.۰ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۷ درصد افزایش داشته است.

نگاهی به روند تورم در ۶ ماه اخیر/ فاصله تورم بین دهک‌ها کم شد

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای

نرخ تورم سالانه کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، برابر ۳۷.۰ درصد بود که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۲.۷ درصد برای دهک اول، تا ۳۸.۳ درصد برای دهک دهم متغیر است. بر این اساس، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۵.۶ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۴ واحد درصد) ۰.۲ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم خرداد

مطابق داده‌های مرکز آمار ایران در خرداد ماه ۱۴۰۳ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۴۹.۷ رسید که نسبت به ماه قبل، ۲.۸ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۱.۹ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۶.۱ درصد افزایش داشته است.

نگاهی به روند تورم در ۶ ماه اخیر/ فاصله تورم بین دهک‌ها کم شد

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در خرداد ماه

نرخ تورم سالانه کشور در خرداد ماه ۱۴۰۳ به ۳۶.۱ درصد رسید و دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۲.۰ درصد برای دهک اول، تا ۳۷.۲ درصد برای دهک دهم متغیر بود. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۵.۲ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۶ واحد درصد) ۰.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم مصرف کننده تیرماه

در تیر ماه ۱۴۰۳ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۵۵.۲ رسید که نسبت به ماه قبل، ۲.۲ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۲.۲ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۵.۵ درصد افزایش داشته است.

نگاهی به روند تورم در ۶ ماه اخیر/ فاصله تورم بین دهک‌ها کم شد

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در تیر ماه ۱۴۰۳

نرخ تورم سالانه کشور در تیر ماه ۱۴۰۳ برابر ۳۵.۵ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۱.۶ درصد برای دهک­­ اول، تا ۳۶.۴ درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۴.۸ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۲ واحد درصد) ۰.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم مصرف کننده مرداد ماه

در مرداد ماه سال جاری، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور ۲۶۰.۲ محاسبه شد که نسبت به ماه قبل، ۲.۰ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۱.۶ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۴.۸ درصد افزایش داشته است.

نگاهی به روند تورم در ۶ ماه اخیر/ فاصله تورم بین دهک‌ها کم شد

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در مرداد ماه ۱۴۰۳

همچنین، نرخ تورم سالانه کشور در مرداد ماه ۱۴۰۳، برابر ۳۴.۸ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۱.۱ درصد برای دهک­­ اول، تا ۳۵.۶ درصد برای دهک دهم در نوسان است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۴.۵ واحد درصد رسیده که نسبت به ماه قبل (۴.۸ واحد درصد) ۰.۳ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم مصرف کننده شهریورماه

در شهریور ماه امسال، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور عدد ۲۶۴.۷ ثبت شد که نسبت به ماه قبل، ۱.۷ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۱.۲ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۴.۲ درصد افزایش داشته است.

نگاهی به روند تورم در ۶ ماه اخیر/ فاصله تورم بین دهک‌ها کم شد

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در شهریور ماه ۱۴۰۳

نرخ تورم سالانه کشور در شهریور ماه ۱۴۰۳ برابر ۳۴.۲ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۰.۷ درصد برای دهک­­ اول، تا ۳۴.۸ درصد برای دهک دهم در نوسان است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۴.۱ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۴.۵ واحد درصد) ۰.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

عملکرد شش ماه شاخص

بنابراین، براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور از فروردین ماه سال جاری (۲۳۶.۳) به رقم ۲۶۷.۷ رسیده که در پایان شش ماهه نخست سال جاری رشد ۱۴.۱ درصدی را تجربه کرده است.

گفتنی است؛ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کل کشور در فروردین ماه سال گذشته (۱۴۰۲)، ۱۸۰.۵ محاسبه شده که نسبت به ماه قبل آن (اسفندماه ۱۴۰۱) ۳.۷ درصد افزایش، داشته است. همچنین این شاخص در اردیبهشت ماه ۱۸۵.۵ با ۲.۸ درصد رشد نسبت به ماه قبل، در خرداد ماه ۱۸۹.۳ با ۲ درصد رشد، در تیرماه ۱۹۳ با ۲ درصد رشد، در مرداد ماه ۱۹۷.۷ با ۲.۴ درصد رشد و در شهریورماه به ۲۰۱.۷ با ۲.۲ درصد رشد نسبت به ماه قبل، محاسبه شده است.

بنابراین، طی شش ماهه نخست سال گذشته (۱۴۰۲) شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور از ۱۸۰.۵ به ۲۰۱.۷ رسید که رشد ۱۵.۱ درصدی در این بازی زمانی را نشان می‌دهد.

بر این اساس و مطابق این آمار، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کل کشور در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۵۰۱ درصد رشد داشته و این در حالی است که این شاخص طی شش ماهه نخست سال جاری ۱۴.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

کاهش فاصله تورمی دهک‌ها

همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور از ابتدای فروردین ماه تا پایان شهریور ماه کاهش ۱.۳ درصد را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، فاصله تورمی میان دهک‌ها ۱.۳ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع ایسنا

نوشته های مشابه