اقتصاد بین الملل

پروژه ۱۷ میلیارد دلاری اتصال آسیا به اروپا در عراق کلید خورد



‌به گزارش خبرنگار مهر به نقل از عرب ویکلی، دولت عراق یک پروژه حمل و نقلی برای اتصال زمینی آسیا به اروپا کلید زده که از جنوب این کشور تا مرز ترکیه کشیده خواهد شد.

بر همین اساس قرار است این مسیر حمل و نقلی به صورت جاده‌ای و ریلی از فاو به ترکیه کشیده شود و این کشور به یک مرکز ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا تبدیل شود. عراق درواقع می‌خواهد با این اقدام یک راه جایگزین برای کانال سوئز ایجاد کند.

فرهان الفرطوسی، مدیرعامل شرکت بنادر عراق، می‌گوید: توسعه یک مسیر جاده‌ای فقط برای حمل و نقل کالا و مسافر نیست. این راهی که قرار است ساخته شود و دروازه توسعه را برای بخش وسیعی از عراق باز خواهد کرد.

دولت عراق می‌خواهد در قالب این پروژه یک خط ریلی با امکان حمل و نقل مسافر و کالا با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را ایجاد کند و مناطق مختلف این کشور را به این خط ریلی متصل کند. در حال حاضر شبکه ریلی عراق بسیار قدیمی و محدود بوده و در کنار داشتن تعدادی واگن‌های باری نفتکش روزانه یک رام قطار شبانه از بغداد به سمت بصره و برعکس در این کشور حرکت می‌کند.

فرطوسی می‌گوید: حدود نیمی از کار ساخت بندر بزرگ فاو در ساحل خلیج فارس تمام شده است.

این مقام عراقی تأکید کرد: ما به دنبال احیای طرح اتصال بغداد به برلین هستیم که عراق را به دیگر کشورها متصل می‌کند.

وی همچنین گفت که انتقال حجاج از عراق به مکه در عربستان سعودی بخشی از اهداف پروژه ۱۷ میلیارد دلاری است که دولت این کشور ساخت آن را کلید زده است.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع :مهر

نوشته های مشابه