تولید و تجارتمنتخب سردبیر

پیش‌نیاز مهم توسعه روابط تجاری ایران و روسیه



رئیس اتاق بازرگانی ایران که در روزهای پایانی دوره ریاست خود به روسیه سفر کرده، در دیدار با مقامات مختلف اقتصادی این کشور، به بررسی پیش‌نیازهای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور پرداخت.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در نشست رسمی «گفت‌وگوی تجاری روسیه و ایران» که با مدیریت سرگئی کاتیرین، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه برگزار شد، افزود: روابط ایران و فدراسیون روسیه به‌ویژه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی از چشم‌انداز مثبت و رو به رشدی برخوردار بوده و تحولات خوبی برای آتیه این روابط مورد انتظار است.

او ادامه داد: اکنون، اقتصاد ایران با برخورداری از زیرساخت‌های گسترده، پتانسیل‌های متعدد اقتصادی، توسعه بخش‌های تولیدی کارآمد و قادر به رقابت در سطح بین‌المللی، منابع انسانی با دانش و مهارت بالا و همچنین مدیریت خلاق، کارآمد و تحول‌گرا، آماده همکاری با شرکای بالقوه در زمینه توسعه مراودات تجاری و صنعتی است.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه بر اساس تحقیقات به‌ عمل‌آمده توسط کارشناسان بین‌المللی، ایران یکی از مهم‌ترین اقتصادهای رو به رشد، با ثبات و تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه خواهد بود، تصریح کرد: ایران با برخورداری از شرایط ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی قابل‌توجه، جایگاهی مهم در میان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) داشته و در تأمین امنیت اقتصادی و انرژی جهان نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، باعث شده تا شاهراه‌های بزرگ تجاری جهان در دریا و خشکی از ایران و یا نزدیکی ایران عبور کند.

شافعی ادامه داد: ایران با ۱۵ کشور دارای مرز آبی و خاکی است و درنتیجه به‌عنوان مسیری امن، کوتاه و ارزان به‌عنوان سکویی برای دسترسی کشورها نه‌تنها به بازار داخل ایران، بلکه بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه مطرح است.

او اظهار کرد: در سال‌های اخیر قوانینی از جمله قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین بهبود مستمر محیط کسب‌وکار برای نیل به این هدف در ایران به تصویب رسیده‌اند و در واقع پیدایش فضای مثبت پس از برجام در کنار موقعیت ویژه ایران، چشم‌اندازی پایدار و رو به رشد برای سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی بالأخص با کشورهای اروپایی ایجاد کرده است.

شافعی با اشاره به ظرفیت‌های توسعه روابط اقتصادی با ایران، تأکید کرد: ایران پتانسیل‌های هم‌ردیف مصرف ترکیه، ذخایر نفتی عربستان، ذخایر گازی روسیه و ذخایر معدنی استرالیا را در خود جمع کرده و این یک موهبت بزرگ است که بن‌مایه و توجیه توسعه روابط در هر حوزه‌ای محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام اتاق بازرگانی ایران، همچنین در این نشست، لئونید لوژچکو، رئیس شورای تجاری روسیه و ایران، با اشاره به شروع فصل جدیدی در روابط اقتصادی با ایران، گفت: تجارت در حوزه‌های کشاورزی و غذایی، به‌خصوص در دوره تحریم ازجمله ظرفیت‌های دوجانبه است که می‌تواند در دوره جدید به ارقام بالاتری برسد.

لوژچکو، فرصت را برای همکاری صنعتی دو کشور نیز مهیا دید و افزود: همکاری‌های ریلی، همکاری‌های نفتی و همچنین ظرفیت‌های همکاری در صنعت خودرو ازجمله شواهدی است که بر ظرفیت همکاری‌های صنعتی روسیه و ایران دلالت دارد.

او با بیان اینکه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران قابل حصول است، اظهار کرد: اقداماتی که در مذاکرات دوجانبه و چندجانبه دنبال می‌شود می‌تواند بخشی از مشکلات فعلی را برطرف کند و مسیر را برای جهش مناسبات اقتصادی و تجاری فراهم سازد.

در ادامه نشست، برخی از مسئولان اقتصادی روس و فعالان اقتصادی دو کشور به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و حسب مورد، پاسخ‌هایی از سوی اعضای پنل «گفت‌وگوی تجاری روسیه و ایران» ارائه شد.

انتهای پیام

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید

منبع ایسنا

نوشته های مشابه