کشاورزی و دامپروری

۱۰۰ طرح پایلوت آبیاری هوشمند در کشور اجرا می‌شود



۱۰۰ طرح پایلوت آبیاری هوشمند در کشور اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبرز عباسی مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در نشست تخصصی «هوشمندسازی آبیاری» کشاورزی که به همت معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم تهران برگزار شد، گفت: شناسایی ۱۰ شرکت دانش‌بنیان و دارای فناوری، استفاده از ظرفیت‌های مراکز و مؤسسات تحقیقاتی و ارزیابی تکنولوژی‌های مختلف آبیاری هوشمند از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

عباسی افزود: تاکنون بیش از ۱۰۰ طرح پایلوت آبیاری هوشمند در کشور در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار از مزارع و باغات انجام شده است. این طرح‌های پایلوت همگی در سطوح وسیع و بالای ۱۰۰ هکتار انجام گرفته و برخی نیز بالای ۵۰۰ هکتار و بیشتر وسعت دارند.

وی گفت: طرح‌های پایلوت آبیاری هوشمند در کشت و صنعت‌های بزرگ و مزارع پیشرو در اقلیم‌های متفاوت، برای گیاهان زراعی و باغی مختلف و با روش‌های متنوع آبیاری تحت فشار انجام گرفته است.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: نتایج بسیار قابل قبولی از اجرای این طرح‌ها از نظر افزایش عملکرد و کاهش مصرف آب حاصل شده است و از دیگر رویکردها در مورد اجرای طرح‌های آبیاری هوشمند، توسعه آنها با مشارکت بخش خصوصی و مشارکت ۴۰ تا ۵۰ درصدی بهره‌برداران در هزینه‌ها است.

عباسی همچنین عنوان کرد: کارگاه‌ها و کلاس‌های ترویجی و آموزشی مختلف و متنوعی به‌صورت حضوری و برخط در این زمینه انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌هایی برای شناسایی شرکت‌های توانمند در زمینه اجرای آبیاری هوشمند در نظر گرفته شده است، گفت: تعداد شرکت‌های شناسایی شده در این زمینه پاسخگوی تمام نیازهای کشور نیست؛ ضمن آنکه پراکنش ۱۰ شرکت موجود نیز در تمام استان‌های کشور یکسان نمی‌باشد و لازم است در این زمینه توانمندی‌ها افزایش پیدا کند.

این خبر را در تهران اقتصادی دنبال کنید .

منبع :مهر

نوشته های مشابه